Wijngaardslak

Gestart door Conny Hunnik, november 04, 2019, 22:08:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Conny Hunnik

Beste forumlezers,
Vandaag kwam ik erachter dat een stuk bos waar ik dagelijks langs fiets door Staatsbosbeheer is vrijgegeven om parkeerplaatsen te maken voor een speelpark, t.w. Oud Valkeveen te Naarden (gemeente Gooise Meren). Met name in dit stukje bos komt de wijngaardslak voor. En verder is het een gebied waar o.a. ook een dassenburcht gevestigd is en waar veel reeën aanwezig zijn. Ik maak mij dus zorgen.
Het gaat echt aan mijn hart en vraag mij af hoe dit in te schieten.
Vriendelijke groet,
Conny Hunnik

alegro

#1
Ik heb ooit korstmossen geinventariseerd in dat gebied en toen ook wijngaardslakken aangetroffen(*). Qua natuurwaarden leek deze omgeving me nogal triviaal.
Wellicht heeft een dergelijke overweging meegespeeld bij het bepalen van de bestemming. De dassenpopulatie wordt misschien niet direct bedreigd en de wijngaardslakken
kunnen worden verhuisd naar nabijgelegen terrein.
Je zou kunnen proberen actie te ondernemen, maar of het in dit geval de moeite waard is...

(*) o.a. https://waarneming.nl/waarneming/view/87814168
Grüezi mitenand,
Arjan

tekenaar

wijngaardslak is op Europese schaal niet bedreigd. Hij is gebonden aan een kalkrijke bodem, wat de beperkte verspreiding in Nederland verklaart. Overigens is hij op een paar plekken in Nederland ingevoerd, o.a. in de binnenstad van Utrecht (oude botanische tuin - ik weet niet of ze daar nog steeds standhouden).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

peterv

Citaat van: Conny Hunnik op november 04, 2019, 22:08:46 PM
Beste forumlezers,
Vandaag kwam ik erachter dat een stuk bos waar ik dagelijks langs fiets door Staatsbosbeheer is vrijgegeven om parkeerplaatsen te maken voor een speelpark, t.w. Oud Valkeveen te Naarden (gemeente Gooise Meren). Met name in dit stukje bos komt de wijngaardslak voor. En verder is het een gebied waar o.a. ook een dassenburcht gevestigd is en waar veel reeën aanwezig zijn. Ik maak mij dus zorgen.
Het gaat echt aan mijn hart en vraag mij af hoe dit in te schieten.
Vriendelijke groet,
Conny Hunnik
De beste aanpak is als volgt: 1) vraag eerst na bij de gemeente of er een rapport van ecologisch onderzoek is. Dat zou er voor een dergelijke ontwikkeling moeten zijn. 2) kijk of de door jou vastgestelde natuurwaarden in het rapport staan. Zo nee, dan is besluitvorming mogelijk gebaseerd op onvolledige informatie. Zo ja, vaak geeft zo'n rapport aanbevelingen hoe om te gaan met die natuurwaarden. 3) als er sprake is van aantasting van beschermde soorten dan moet de provincie een ontheffing hebben verleend (op basis van de Wet natuurbescherming). Je kunt die ontheffing ook opvragen.  De uitkomst kan zijn dat er netjes rekening is gehouden met natuurwaarden, dan ben je gerustgesteld. Als de uitkomst is dat er geen rekening is gehouden met de natuurwaarden, dan zou ik eens overleggen met een plaatselijke natuurclub of de milieufederatie en kijken of verdere actie nuttig is.
Peter Venema

alegro

Citaat van: tekenaar op november 06, 2019, 10:10:28 AMOverigens is hij op een paar plekken in Nederland ingevoerd,

Met de mogelijke uitzondering van Zuid Limburg is de wijngaardslak overal in Nederland ingevoerd.
Het is, afgezien van de afhankelijkheid van kalk in de bodem, niet echt een kieskeurige klant, daarom
vind je hem tegenwoordig over vrijwel geheel Nederland verspreid.

Die bescherming is wellicht een beetje overdreven. Waarschijnlijk was men bang dat de soort door
lekkerbekken & smulpapen oververzameld zou worden voor de consumptie.
Grüezi mitenand,
Arjan