Arcyria stipata?

Gestart door phegi, januari 28, 2020, 14:33:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

phegi

Dit lijkt mij een Slijmzwam die hier op een dode staande beuk staan. Waarneming.nl maakt er met 100% zekerheid Arcyria stipata van. Zou dat kunnen?
groeten,

Peter

www.phegi.com

jokeb

Dag Peter, er zijn niet veel myxomyceten die zonder microscopisch onderzoek precies op naam te brengen zijn. De foto is niet heel duidelijk maar laat wel ingedeukte vruchtlichamen zien. dit maakt het nog moeilijker om er zo van een foto een kloppende naam aan te geven. Ik zou er geen naam aan durven geven.
groet,
Joke

phegi

Dat dacht ik al Joke. De automatische determinatie van waarneming.nl zal niet erg geschikt zijn voor slijmzwammen.
groeten,

Peter

www.phegi.com

Marian Jagers

Dag Peter,

Wat mij betreft 200% zekerheid dat Joke het hier bij het rechte eind heeft en gelukkig dat jij dit beseft.
Helaas gaat dit "beseffen" niet op voor de makers van het programma. Het ontbreekt hen kennelijk aan de benodigde kennis en ervaring (en interesse) met slijmzwammen en paddenstoelen.

Het was beter geweest als slechts een beperkt aantal soorten slijmzwammen en paddenstoelen waren opgenomen. Zonder beperkingen gaat dit gegarandeerd heel erg mis (zeker als straks automatisch goedgekeurd gaat worden).

Zo'n vondst als die van jou kan mogelijk nog worden benoemd, maar alleen op grond van de microscopische kenmerken (mits die door het niet goed uitgroeien niet te veel zijn verstoord). Ik denk alleen niet dat je hier iemand met een microscoop blij mee maakt.
Groeten Marian