Cylindrische korfslak als ik me niet vergis

Gestart door Andele, januari 24, 2020, 20:57:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Andele


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/184736550/.
1 Cylindrische korfslak - Truncatellina cylindrica lege schelp of losse klep
datum: 2019-02-22
locatie: Wageningen - Grebbedijk (GE)

foto's:






gefilterd uit strooiselmonster onder een meidoorn. Eerste voor Gelderland in waarneming.nl voor zover ik kan zien.

alegro

T cylindrica is correct.
Ik heb deze soort in Nederland ooit aangetroffen in aanspoelsel van de IJssel, en het kaartje van deze
vondst toont eveneens de directe nabijheid van een rivier, dus de mogelijkheid bestaat dat ook dit exemplaar
van stroomopwaarts is meegevoerd. Of lag deze vindplaats toch buiten het bereik van de rivier?
Grüezi mitenand,
Arjan

Andele

Thx Arjan! En ja zou kunnen dat het is aangevoerd door de rijn. Het was wel redelijk hoog op de dijk maar het kan er al wellicht een paar jaar gelegen hebben.....

alegro

Citaat van: Andele op januari 24, 2020, 22:45:18 PMHet was wel redelijk hoog op de dijk maar het kan er al wellicht een paar jaar gelegen hebben.....

Het huisje ziet er relatief vers uit, dus als het met de rivier is meegekomen zal het wellicht van niet
al te ver af zijn geweest.

Het is misschien een goed idee om op deze plek nog eens een bodemmonster te nemen, ook om te zien
wat er aan begeleidende soorten bij zit. Bij mijn oogst van destijds zat een aantal Lucilla scintilla (toen
nog te boek staand als Zeer Zeldzaam!).
Grüezi mitenand,
Arjan

Andele

Nou, dat is toevallig. Ik heb daar ook in hetzelfde monster een kandidaat Lucilla scintilla voor gevonden en heb deze net op t forum gepost. Maar zekers interessant om nog s een monster aldaar te nemen.

Andele

De determinatie als Cylindrische korfslak klopte en is ook goedgekeurd.