Hoofdmenu

driedistel

Gestart door ruudcosters, januari 24, 2020, 16:49:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruudcosters

Ik zou graag willen weten of dit een driedistel is (zie onderstaand commentaar).
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/184719578/.
1 Driedistel - Carlina vulgaris vegetatief, veldwaarneming
datum: 2020-01-23
locatie: Hondsbossche Zeewering (NH)

foto's:



ObsIdentify geeft bij de detailfoto 100% driedistelkaartmot. Deze foto vertoont sterke gelijkenis met foto's van dezelfde plant waarop ook de driedistelkaartmot is te zien. Betekent dit dat dit uiterlijk van de driedistel(?) veroorzaakt wordt door de aanwezigheid van de driedistelkaartmot?

nielseimers

Dit is Gekroesde melkdistel.

ruudcosters

Niels,

Bedankt voor je reactie. Nu moet ik nog antwoord zien te krijgen op de vraag of deze gekroesde melkdistel het uiterlijk heeft gekregen dankzij de presentie van de driedistelkaartmot. Of kan het ook een tekort aan magnesium zijn?

Met groet,
Ruud

Rien Ondersteijn

Er lijkt me nog een derde optie mogelijk...
zoals : lopen daar grazers ? ? Want Melkdistel is een vaak niet te versmaden hapje voor hen.
Een tekort aan Magnesium uit zich in een bepaalde verkleuring die ik hier totaal niet zie.
Anders blijft die mot over...
Groene groe[n]tjes.Rien.

ruudcosters

Rien,

Neen, er lopen geen grazers.

Ruud

Rob Koelman

Citaat van: ruudcosters op januari 24, 2020, 19:32:38 PMNu moet ik nog antwoord zien te krijgen op de vraag of deze gekroesde melkdistel het uiterlijk heeft gekregen dankzij de presentie van de driedistelkaartmot. Of kan het ook een tekort aan magnesium zijn?

De driedistelkaartmot komt NIET voor op (gekroesde) melkdistel, alleen op Carlina vulgaris en C. corymbosa. Dus deze mot valt gewoon af... Vergeet die 100% zekere determinatie door ObsIdentify, het programma heeft het in dit geval gewoon 100% fout!

Deze conclusie is in een verwant topic ook al  genoemd: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,463014.
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Citaat van: ruudcosters op januari 24, 2020, 21:04:48 PM
Rien,

Neen, er lopen geen grazers.

Ruud

Met grazers bedoel ik allerlei beestjes -een konijn/haas is ook een grazer.
Groene groe[n]tjes.Rien.

ruudcosters

Rien,

Bedankt voor uw reactie. De haas is ter plaatse regelmatig aanwezig.

Met groet,
Ruud