LED verlichting voor laken en vlinderval

Gestart door loustal, januari 23, 2020, 11:12:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

loustal

Beste allemaal,

Om te beginen een vlinderrijk 2020 gewenst.

Heeft iemand ervaring op het laken of in de vlinderval met de LED vervanger(s) van kwikdamplamen?  Aardig aan de prijs maar slechts 33 Watt, lagere temperatuur (ook een groot voordeel voor de vlinders!) en geen ballast nodig.

Bij voorbaat dank.
Ruud
www.loustal.eu


grunsven

De kwikdamplampen zijn zo goed als vlinderlamp omdat ze ook UV uitstralen.
Voor verlichtingsdoeleinden is dat verspilling (je verlicht voor mensen en die zien UV niet) en deze witte LED produceert dan ook (vrijwel) geen UV.

Voor verlichting is het een prima alternatief maar om nachtvlinders aan te trekken lijkt me dit niks.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

loustal

#2
Dan weet ik genoeg, dank. Mijn vraag kwam eigenlijk voort uit een stuk op de website van de Vlinderstichting. ...."we hopen de eerste lading vallen in mei af te hebben"  .... maar in welk jaar staat niet vermeld....

Quote:

Momenteel is De Vlinderstichting druk bezig met het ontwikkelen van een nieuwe lichtval met LED-verlichting. De LED-strip die hiervoor is gebruikt is de niet waterdichte 12 volt SMD 2835 UV LED Strip licht van 395-405nm. Deze vallen worden gemaakt om het meetnet nachtvlinders uit te breiden. Op deze pagina wordt alle informatie bij elkaar gebracht over dit onderwerp.
Waar zijn ze te koop?

De vallen zijn momenteel nog niet te koop. Verschillende onderdelen zijn al binnen en we hopen de eerste lading vallen in mei af te hebben. De kosten voor de val zullen rond de 75 euro komen te liggen. In dit bedrag is bijna alles inbegrepen, ook de benodigde powerbank. Verzendkosten en de eierdozen die in de val moeten zijn niet inbegrepen.
Hoe werkt het?

De werking van de nieuwe LED-lampjes is afgelopen jaar vergeleken met de tot nu toe veel gebruikte 6 watt actinic TL buisjes. Hierbij bleek dat de LED-strips ongeveer twee keer zoveel vlinders vangen. Het grote voordeel van LED-verlichting is verder dat ze erg energiezuinig zijn en betrouwbaar zijn met aanschakelen. Hierdoor kunnen de lampjes een hele nacht op een powerbank branden en daardoor op plekken zonder stroomvoorziening worden neergezet zoals in het agrarisch gebied en in natuurgebieden
Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Schrijf je dan nu in via onderstaand formulier, en dan mailen wij wanneer er meer informatie bekend is, bijvoorbeeld wanneer de vallen besteld kunnen worden.


grunsven

Beste Ruud,

Deze vallen worden op het moment gemaakt en ook verzonden naar mensen die ze besteld hebben. De productiecapaciteit is alleen niet zo heel hoog dus ze worden alleen verkocht als je een meetpunt van het nachtvlindermeetnet aanmaakt.

In deze vallen worden LED strips gebruikt die juist UV uitzenden en relatief weinig zichtbaar licht.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Arthur

Groeten, Arthur

JR de Jong

Ik zag hier iets voorbij komen, en lijkt mij een ideale oplossing wel iets aan de dure kant maar toch een goed concept zoals zij het verkopen.

https://www.gunnarbrehm.de/en/lepi-led



Misschien iemand die er ervaring mee heeft?
met vriendelijke groet, Jack

grunsven

Dat is een goede (maar dure) lamp.
Ik ben er niet van overtuigd dan de andere kleuren veel toevoegen, alleen UV was waarschijnlijk beter geweest.
Zie ook https://scholar.google.nl/scholar?hl=nl&as_sdt=0%2C5&as_vis=1&q=brehms+moths+attraction&oq=brehms+moths+attractii#d=gs_qabs&t=1659266268720&u=%23p%3D8-dnIaZYe-wJ.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)