Gentiana Verna France Allos

Gestart door arievandijk, januari 22, 2020, 21:26:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

arievandijk

Ik ben benieuwd of ik deze juist heb gedetermineerd.. .
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/159343080
Gentiana verna gezien op 2018-06-30 France - Allos
Foto's:


bij voorbaat dank Arie van Dijk

e.kneepkens

De bladeren aan de basis van de planten zijn niet echt goed zichtbaar; een must bij die kleine Gentianen. G.verna zou kunnen. Heb je nog enige idee hoe groot (in cm's) de grondbladeren waren ?
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Voor de andere opties mogen er geen duidelijke rozetten zijn [=G. Bavarica] óf mogen de planten niet vertakt zijn [Utriculosa en Nivalis] óf stengelloos [Orbicularis].
Ik meen kleine stengelbladen te zien ,veel kleiner dan de grondbladeren en dat past goed bij Verna.
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Er bestaat ook nog een soort genaamd G.rostanii die in dat gebied voorkomt.
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Was me ontschoten, maar die zou evenals Bavarica óok geen duidelijk bladrozet mogen hebben en langwerpige bladeren [ca. 4x zo lang als breed]....
[?]
Groene groe[n]tjes.Rien.

arievandijk

Ik heb nog een (uitvergrote) foto toegevoegd. Stengelbladen (klein) zijn dan wel zichtbaar. De G.Rostanii heb ik in de Flores Alpes nog opgezocht. Plant lijkt ranker, bladen ook veel smaller en meer verspreid. Met de verkregen wetenschap zal ik van de volgende gentianen duidelijker foto's maken. Ik houd het bij de G.Verna. Bedankt voor jullie opmerkingen, Arie

e.kneepkens

#6
De handigste 'vuistregel' die ik kon vinden voor de beoordeling van de deze Gentiaan:
grondbladeren MEER dan 1,5 x zo lang als de stengelbladeren  >>>>G.verna
grondbladeren MINDER dan 1,5 x zo lang als de stengelbladeren >>>G.rostanii
G.verna  :right:
met vriendelijke groet, Emanuel