Havik man of vrouw, kun je dat opmaken uit de foto's?

Gestart door Roelof Swierts, januari 22, 2020, 05:03:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Roelof Swierts

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/184606137/.
1 Havik - Accipiter gentilis adult winterkleed
datum: 2020-01-20
locatie: De Onlanden - Blauwvennen (DR)

foto's:





Vriendelijke groet,
Roelof Swierts

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Ik zou hier toch een havik van maken, geslacht laat ik in het midden.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Oenanthe

Frank Neijts had laatst zo'n aardig trucje om havik en sperwer te onderscheiden: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,462612.0.html. De doorsnee van de tarsus is groter dan oog: havik. Kleiner: sperwer. Passen we dat hier toe dan komen we echt op havik. En nemen we dan de pootdikte zonder met het oog te vergelijken dan ga ik voor mannetje havik.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op januari 22, 2020, 14:19:49 PM
Frank Neijts had laatst zo'n aardig trucje om havik en sperwer te onderscheiden: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,462612.0.html. De doorsnee van de tarsus is groter dan oog: havik. Kleiner: sperwer. Passen we dat hier toe dan komen we echt op havik. En nemen we dan de pootdikte zonder met het oog te vergelijken dan ga ik voor mannetje havik.

Citaat van: frankneijts op januari 12, 2020, 13:20:39 PMEr bestaat een (soms..) handig trucje om die 2 uit elkaar te houden op foto's mits je zowel oog als loopbeen (tarsus) goed kunt zien

Vraag is dus of je de tarsus voldoende goed kunt zien om daar een relatieve dikte ten opzichte van het oog uit af te leiden...
Met vriendelijke groet, Rob

Roelof Swierts

Dank voor uw reacties,
Hoe kwam ik tot deze foto: na de Havik waarneming van 09.35 (zo groot als de buizerd die ook in die boom zat) even naar de pestvogels geweest bij Aduard en op de terugweg toch weer even langs de ochtendwaarneming, je weet maar nooit, en jawel daar in die boom zat weer een roofvogel en nu was de voorkant zichtbaar. Dat is misschien een vast plekje van die havik? Dus ook maar als Havik waarneming ingevoerd.
Vriendelijke groet,
Roelof Swierts

Frank van de Putte

Vraag van een leek; is de doorsnede van die tarsus min of meer een cirkel, of is dat meer een ovaal? Dat maakt wel uit als je de dikte van de tarsus als maatstaf neemt, als het een ovaal is, dan hangt de schijnbare "dikte" dus ook af vanuit welke hoek de foto is genomen (zijkant/voorkant). 
Groetjes,

Frank van de Putte

Oenanthe

Vogels hebben geen ovale poten Frank. Vogelringen zijn immers ook zuiver rond als ze gesloten zijn? Ik ring al jaren en ook al heb ik nooit haviken geringd, ik kan je verzekeren dat vogelpoten een ronde vorm hebben en dus vanuit elke hoek even dik ogen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op januari 22, 2020, 19:12:47 PMVogels hebben geen ovale poten Frank. Vogelringen zijn immers ook zuiver rond als ze gesloten zijn? Ik ring al jaren en ook al heb ik nooit haviken geringd, ik kan je verzekeren dat vogelpoten een ronde vorm hebben en dus vanuit elke hoek even dik ogen.

Hmm, wel eens een poot van fuut of zeekoet goed bekeken?...  ;)

Maar goed, de vraag ging dus over poten van sperwer en havik...
Met vriendelijke groet, Rob

Frank van de Putte

Ik kan even geen detailfoto's vinden van roofvogelpoten, maar ergens lijkt het onlogisch dat die in doorsnede precies cirkelvormig zijn.
Er zit een bot in, en wat pezen, het is voor mij moeilijk voor te stellen dat dat een mooie cirkel oplevert..
Groetjes,

Frank van de Putte

Johan Bos

Roofvogels hebben geen ronde poten. Als je de pootdikte van bijvoorbeeld een Havik meet, neem je de maat van de laterale tarsus, de platte zijde van de poot.
Groet,
Johan

Roelof Swierts

Nog een foto bijgevoegd van de staart.

De staart lijkt afgerond, anders dan de rechte staart van een sperwer?



Vriendelijke groet,
Roelof Swierts

Maarten Hotting

Citaat van: Roelof Swierts op januari 23, 2020, 05:58:23 AM
Nog een foto bijgevoegd van de staart.

De staart lijkt afgerond, anders dan de rechte staart van een sperwer?
Prima Havik hoor!
Naast de dikke poten heeft deze vogel ook een forse snavel en duidelijke wenkbrauwstreep.
Of het een man of vrouw is durf ik niet met zekerheid te zeggen, het belangrijkste kenmerk is het formaat en dat ik op een foto zonder een goede vergelijking lastig in te schatten.
Groet,
Maarten

Roelof Swierts

Vriendelijke groet,
Roelof Swierts