Plant op Madeira, vind 'm niet

Gestart door bruijsten, januari 21, 2020, 22:29:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruijsten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/184652022
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2019-06-11 Portugal - Madeira
Foto's:




bij voorbaat dank Pieter Bruijsten

Rien Ondersteijn

Een Gladiolus denk ik in eerste instantie.
Van Madeira heb ik weinig gegevens....
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Hallo Pieter, Rien,
Als Madeira-kenner (flauwekul, ik heb toevallig een plaatjesboek, wat af en toe helpt) denk ik aan Watsonia ardernei. Ik geef de tekst: Perennial, bulbous plant similar to a gladiolus, with medium-sized white or rose-coloured flowers on long and straight stems, much cultivated in gardens and along the margins of roads, mainly above 300 m. altitude. Very rustic, thriving well up to 600-700 m. on the south coast, producing an abundance of flowers from April to June when they are used as cut flowers. Origin: South Africa. [A closely related species, W.meriana, ...]
(Flowers of Madeira, p.42, Rui Vieira, Funchal 1974; Rui is niet de straat, maar de auteur z'n voornaam . . .)

Ik heb ook nog gekeken in Flora do Archipelago da Madeira. vol.4, van Carlos Azevedo de Menezes, Funchal 1914, reprint 1984. Op blz.167 staat: Gen.355. - Gladiolus, L. *732. G.segetum, Ker.; P.Cout. l.c. 147; G.byzantinus, Holl. l.c.; G.communis, Buch l.c. - C. entre as searas na Mad. e PS Vivaz, Março-junho. (1)
(1) Nos jardins e quintas da Camacha são frequentes as especies seguintes: Watsonia Meriana, Ait. , Gladiolus communis L., Ixia mculata, L., Sparaxis tricolor, Ker., etc. O lirio roxo e o lirio branco (Iris biflora, L.) e a Antholyza aethiopica, L. guarnecem muitos jardins do Funchal e suburbios.
Vertaling: [l.c. staat voor loco citato, Latijn = op eerder genoemde vindplaats] (1) In de tuinen en velden van Camacha zijn de volgende soorten talrijk: Watsonia Meriana etc. (...) De rode en de witte Lis (Iris biflora) en Antholyza ae. sieren vele tuinen van Funchal en voorsteden.
Dit boek heeft geen afbeeldingen, maar W.meriana heeft volgens Flowers of Madeira "salmon-red flowers" e komt vooral in Santa Cruz voor, "usually near the sea." Voor controle kun je dus ook nog bij de bolgewassen van Zuid-Afrika kijken.
Groeten, succes,
Jan van der Brugge

bruijsten

Beste Jan van de Bruggen, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! Ik heb wat nazoekwerk gedaan en ben het nu helemaal met je eens, zij het dat ardernei door de meeste botanici gezien wordt als een ondersoort van Watsonia borbonica, wat dus leidt tot Watsonia borbonica ardernei. De ondersoort staat niet in de lijst van observado, dus ik heb het gehouden op W. borbonica.
Met vriendelijke groet, Pieter Bruijsten

Hoi Rien, ik had ook al gladiolus in gedachte, maar daar vond ik 'm maar niet, bovenstaande is m.i. de oplossing.
Dank weer voor het mee- kijken en -denken.

bruijsten

correctie: ondersoort ardernei blijkt wel degelijk in de soortenlijst van observado te staan, nu ook als zodanig ingevoerd.

Rien Ondersteijn

Mooie aanvulling [én correctie] van Jan.    ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

mooi op naam gebracht; is ook eerder gesignaleerd op Madeira ten noorden van de deze vindplaats.
https://observation.org/waarneming/view/136081149?_popup=1
met vriendelijke groet, Emanuel