onbekend (nachtelijk) geluidje

Gestart door Johan DM, januari 21, 2020, 19:11:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan DM

Hallo,

Vorige week vloog dit éénlettergrepig geluidje me voorbij in de Viroinstreek: https://waarnemingen.be/observation/184221355/

Rond 18u, dus donker. Trage vlucht. Laag, dus lokale vogel, geen trekker hoog-over. Niet rivier-gebonden, geloof ik.

Ik hoor graag jullie verdikt.

Johan DM

ps: het betreft deze keer eens niet de vermaarde 'meerkoetroep van de ransuil', want dat is duidelijker tweelettergrepig ;-)

Rob Koelman

Doet wel wat aan kraanvogel denken.

Overigens staat bij de waarneming als 'activiteit': baltsend / zingend. Da's natuurlijk niet correct. Roepend is wel ok.
Met vriendelijke groet, Rob

Johan DM

Bedankt Rob, maar aan een Kraanvogel denk ik echt niet. Zoals gezegd betrof het mijn inziens eerder een lokale vogel.

En dat het geen territoriumroep (dus balts/zang) zou zijn, daar durf ik voorlopig niet zomaar helemaal in mee gaan...

Johan

Cygnus

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

Bij de waarneming zie ik in de commentaren dat de waarnemer het zich moeilijk voor kan stellen om op de betreffende locatie Kleine Zwanen aan te treffen. Daarom nog even wat achtergrondinformatie. In noordoost Frankrijk wordt door enkele tientallen Kleine Zwanen overwinterd in lac Amance, lac du Der-Chantecoq en in de étang de la Horre. Het kunnen deze vogels zijn die al noordwaarts trekken naar Nederlandse pleisterplaatsen. De locatie in Wallonie ligt dan min of meer op de route.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

adriaens

Kleine Zwaan pleistert 's winters ook regelmatig op de meren van Roly.
Dat is in vogelvlucht niet meer dan 7,5 km van de waarnemingsplaats.
5 januari zaten daar nog twee vogels; midden november zaten er 11.

Cygnus

Waarom staat deze waarneming nu op onzeker?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Johan DM

Op onzeker omdat ik als waarnemer helemaal niet overtuigd ben van Kleine Zwaan...

adriaens


Oenanthe

Citaat van: adriaens op april 09, 2020, 22:00:51 PM
En waarom niet?
Zouden waarnemers zich dat ook afvragen als ze, zoals ik vaak doe, een waarneming zonder foto of geluid invoeren en vervolgens de waarneming niet geaccepteerd zien?  ;)
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

adriaens

Geen idee Maarten, ik beoordeel in principe geen waarnemingen zonder foto of geluidsopname.