Hoofdmenu

Elfenbankje?

Gestart door Henri van Dodeweerd, januari 21, 2020, 20:44:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/184650132/.
1 Ruig elfenbankje - Trametes hirsuta
datum: 2020-01-20
locatie: IJssel - t.h.v. Wilsum (OV)

foto's:



Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

William de Jong

Ruig elfenbankje lijkt me correct.

Groeten, William de Jong

Henri van Dodeweerd

Dat is snel  ;D. Dank voor de bevestiging!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

paddenstoelenmonster

`Beste William en Henri,
Ik voel me een beetje een spelbreker omdat ik jullie feestje kom verstoren. Jullie concluderen wel heel snel dat het hier een Ruig elfenbankje betreft. Het zou kunnen, maar ik had hem als zodanig niet herkend. De hoedfoto is ook nogal donker en ik zie helaas maar weinig details. Maar wat mij het meest opvalt is de porievorm. Ik ken Ruige elfenbankjes behoorlijk goed, en ik heb er al veel geplaatst, maar bij mijn waarnemingen hebben ze allemaal mooi ronde en tamelijk kleine porien. Ook zitten de porien relatief ver van elkaar, dus er is daarbij min of meer evenveel gat als materiaal te zien. Deze porien zien er erg hoekig uit en ze hebben ook maar heel dunne tussenwanden, dus er is maar weinig materiaal naast de porien te zien. Voor mij is ook een belangrijk determinatiekenmerk dat ze typisch met vaak hele groepen op Vooral Berken- en Beukentakken groeien, maar dat kan ik uit die ene exemplaarfoto niet concluderen. Verder vind ik de vorm nogal "klavertjes"vormig. Normaal zijn ze bijna altijd mooi rond van vorm.
Zoals jullie merken hebben jullie mij in ieder geval met deze determinatie niet overtuigd!
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

William de Jong

Dag Henk, goed dat je je twijfels uit. Ik ging voor Ruig elfenbankje vanwege de harige structuur op de bovenkant, de typische witgroene kleur, en dat de zwam van boven vrij plat is/geen bult heeft bij de aanhechting. De poriën kwamen mij niet over als afwijkend, maar jij hebt veel meer kennis van en ervaring met houtzwammen. Ik leer daar graag van. Wat zou volgens jou een passend alternatief kunnen zijn?

Groeten, William de Jong

Henri van Dodeweerd

Toen ik de waarneming invoerde twijfelde ik al vanwege de poriën. Maar ik wist geen beter alternatief.
Vandaar maar op het forum gezet in de hoop dat de zeer gewaardeerde 'Zwamneus' kon bevestigen of ontkrachten. Het laatste is nu het geval. En dan ben ik wel benieuwd welke richting ik dan zou kunenn denken.

Overigens deze groeide op een oude, rotte boomstronk (loofhout).
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

paddenstoelenmonster

Beste Henri en William, als ik direct een alternatieve soort zou weten, dan had ik dat er wel bij vermeld. Zoals gemeld is de foto niet echt duidelijk. Ruige elfenbankjes hebben een harige hoed, maar niet gelijkmatig over het hele oppervlak, zoals ook in Veldgids 2 van Nico Dam te lezen valt.
Verder is de zwam behoorlijk oud en al vervallen zo te zien, maar waarom zie ik dan geen algaangroei in het midden? Ook te lezen valt dat de tussenwanden bij veroudering dunner worden en de Porielaag wat geler wordt. Dat kan dus wel kloppen.
De zwam groeit vlak bij open water, dus vocht genoeg. Als ik verder onderzoek komt bij mij een wat erg bleek gekleurde Bleke borstelkurkzwam nog in aanmerking. Heeft wel duidelijk zulke porien en een harige hoed. Probleem hierbij is dat ze in de Verspreidingsatlas door Eduard geduid worden als grote elfenbankjes en deze zwam lijkt mij nogal klein. Zie voor een min of meer vergelijkbare waarneming (niet van mij, want hier op het droge zand komen die nauwelijks voor) ook dicht bij water groeiend:
https://waarneming.nl/waarneming/view/183594153?_popup=1
De waarneming is weliswaar niet goedgekeurd, maar dat zal komen omdat het verschil met een Bruine borstelkurkzwam alleen te duiden is als het vruchtvlees te zien is. Mijn devies is dan ook altijd: bij houtzwammen even een segment er uit snijden om nadere "bewijsmiddelen" te verzamelen. Zeker als het zwammetje al sterk op zijn retour is zal niemand zich daaraan storen! Stof voor nadere studie dus!
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Henri van Dodeweerd

Dank voor je uitgebreide reactie, Henk! Wanneer ik in de buurt ben zal ik kijken of ik nog meer bewijsmateriaal kan verzamelen.

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

paddenstoelenmonster

Zeer gewaardeerde Henri. Dat is heel mooi!
Al fietsend bedacht ik me ook nog dat Ruige elfenbankjes eigenlijk altijd op nog niet zo lang liggend door hout groeien. Als de bast er nog op zit en het hout dus nog niet aan het rotten is. Ik vermoed dat Borstelkurkzwaammen veel meer op al ontveld en verder aangetaste stammen (ik heb ze nog nooit op dunnere takken gezien) groeien.
Vanmorgen kwam ik in Sonsbeek weer een klujit Ruige elfenbankjes mee, die ik dus maar wat nader onderzocht heb. Frappant te bemerken dat je denkt de soort te kennen en dan moet conbcludewren dat je nog maar bar weinig echte detailinformatie hebt.
Nu dus ook die kale ringen kunnen fotograferen en ook jonge exemplaren (nog beige) met mosaangroei. Verder blijkt  dat de buisjeslaag erg dun (1 mm) is ten opzichte van het veel dikkere witte trama. Ik leer hier dus ook van!
zie onderstaande detailfoto's en waarneming:https://waarneming.nl/waarneming/view/184661556?_popup=1
Henk de zwamneus, maar nu even meer de speurneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.