Korstmos op steen

Gestart door William de Jong, januari 21, 2020, 07:50:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/184618542/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet.
datum: 2020-01-20
locatie: Oosterbeek - Rosande Polder (GE)

foto's:




op baksteen

Groeten, William de Jong

H Timans

Zou het mogelijk kunnen zijn om dit met natuurlijk daglicht te fotograferen?
Mvg Harold Timans

William de Jong

Dag Harold, dat wil ik best proberen binnenkort. Dit zijn inderdaad foto's m.b.v. externe flitser op spiegelreflex (reverse-macro). Maar wat ik me ervan herinner heeft de foto toch min of meer dezelfde kleur als dat mijn ogen van het korstmos hebben gezien, dus ik denk niet dat het erg vertekend is door de belichting.

Groeten, William de Jong

H Timans

Ik vind het heel erg interessant maar ik weet niet wat het is, zelfs de groep ontgaat mij. Ik denk dat je hier nog wel interessante reacties op krijgt!
Mvg Harold Timans

William de Jong

vandaag nog even een paar foto's gemaakt.





Gewoon een nat en daarom groen steenpurperschaaltje...?

Groeten, William de Jong

William de Jong

#5
En is dit hetzelfde maar dan droog?



Edit: deze laatste twee foto's zijn wellicht toch weer iets anders en tonen sterke vergelijking met grijsgroene steenkorst. zie bv https://waarneming.nl/observation/184591963/

Groeten, William de Jong

H Timans

Op de laatste foto's lijken de kleine grijze (met zwart prothallus) vlekken met zwarte apo's mij Kleine Blauwkorst, ik denk dat dit hetzelfde is als de groene thalli op de eerste foto's. Ik ben Kleine Blauwkorst veel kleiner gewend, dit zijn grote plakkaten, maar omdat er ook jonge exemplaren bijzitten zou ik dat wel geloven. Maar ik ben een beetje terughoudend bij deze, ik zou nog wat reacties afwachten. Heel goed dat je terug geweest bent!
Mvg Harold Timans

Guido Berger

Ondanks dat het thallus wat bleek lijkt, ga ik toch voor Scoliusporum umbrium, Steenspiraalkorst.

henkjanvdkolk

De eerste foto's zijn denk ik van Lecidea grisella (Gebarsten granietkorst), een exemplaar overgroeid door algen en daarom groen. Steenspiraalkorst is meestal een stuk kleiner en minder opvallend.
De laatste foto toont een korst met groene soralen. Dat is m.i. Lecidella scabra (Grijsgroene steenkorst), met apothecia. Kleine blauwkorst heeft geen soralen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

H Timans

Citaat van: henkjanvdkolk op januari 23, 2020, 11:39:02 AM
Kleine blauwkorst heeft geen soralen.
Ik had het ook niet over korsten met soralen, op de laatste foto's zie je grijze rondachtige thalli met zwarte apo's naast de grijsgroene steenkorst. Dit vind ik lijken op kleine blauwkorst, maar het zou ook nog steenpurperschaaltje kunnen zijn. Maar nu je Gebarsten Granietkorst noemt zou het ook die kunnen zijn, maar dan nog jong en vers.
Mvg Harold Timans

William de Jong

bedankt voor het meedenken allemaal!

Groeten, William de Jong

henkjanvdkolk

Citaat van: H Timans op januari 23, 2020, 12:08:00 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op januari 23, 2020, 11:39:02 AM
Kleine blauwkorst heeft geen soralen.
Ik had het ook niet over korsten met soralen, op de laatste foto's zie je grijze rondachtige thalli met zwarte apo's naast de grijsgroene steenkorst. Dit vind ik lijken op kleine blauwkorst, maar het zou ook nog steenpurperschaaltje kunnen zijn. Maar nu je Gebarsten Granietkorst noemt zou het ook die kunnen zijn, maar dan nog jong en vers.

Sorry, niet goed gelezen  :rolleye:. Durf niet te zeggen wat die kleinere vlekjes zijn
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk