Pseudotsuga en Abies

Gestart door dirder, januari 17, 2020, 23:00:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

dirder

Hoe kan je die twee nu ook weer onderscheiden? Lang geleden dat ik hier nog aandacht aan besteedde. Is meer een vraag omtrent de Belgische site, ik heb bij een vluchtige blik de indruk dat daar soms wel iets mis gaat desbetreffende, maar misschien zie ik dat verkeerd.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Abies heeft van die rondje voetjes. Zie ook http://www.blumeninschwaben.de/Hauptgruppen/kieferngewaechse.htm#5

Douglasspar heeft wat warrigere geplaatste naalden en een zeer karakteristieke geur. Als je kegels hebt is het onderscheid erg makkelijk.

Waar gaat het mogelijk mis?

dirder

Het valt inderdaad nogal mee, het gaat voornamelijk om niet gekeurde waarnemingen of automatische beeldherkenning (volgens mij geen optie bij dergelijk spul). De meeste foto's zijn toch te onduidelijk om de aanhechting van de naalden goed te zien? Er staat een goedgekeurde pseudotsuga met alleen maar aan de top uitgerande naalden (past volgens mij niet). Je kunt kennelijk ook op de knoppen letten: groot en raketvormig (met weinig hars) bij pseudotsuga.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Als er meerdere voorbeelden zijn van verkeerde automatische goedkeuring, dan moeten we dat uitzetten.