Hoofdmenu

Nestkast ophangen.

Gestart door chatman, januari 19, 2020, 08:56:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

chatman

Dag allemaal,

Ik wil binnenkort een paar nestkastjes ophangen, tot nu toe heb ik 
weinig succes met mijn nestkasten. Wat zijn jullie ervaringen?

Hoe moet je de nestkast ophangen en waar moet je rekening mee houden?

Klaas v d Meer

Citaat van: chatman op januari 19, 2020, 08:56:48 AM
Dag allemaal,

Ik wil binnenkort een paar nestkastjes ophangen, tot nu toe heb ik 
weinig succes met mijn nestkasten. Wat zijn jullie ervaringen?

Hoe moet je de nestkast ophangen en waar moet je rekening mee houden?
Zo ie zo niet in de felle zon .
Die van mij hangt op ongeveer 3 m boven de grond .
En even kijken naar het gat in het kastje ivm soort vogel.
En mijn beleving is niet te veel bij elkaar ivm territorium .
Ik heb gelijk plaatje aluminium voor gat om spechten en dergelijke
te weren of gat groter te maken .
Groeten van Klaas.

mgieskens

Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Algemene regels zijn er zat maar denk erom dat de praktijk altijd anders kan zijn. Bij ons in de tuin hangt al jaren een nestkast tegen de muur onder de slaapkamer. De laatste keer dat die kast bewoond werd was in 2016. Vorig jaar vonden we bij het opruimen van de tuin een stokoud kastje. Na fatsoeneren en schoonmaken wisten we niets beters te verzinnen dan de kast ophangen in de boom waaronder we hem hadden gevonden: een meter of twintig van die andere nestkast. Prompt werd de kast betrokken door een paartje koolmezen. Sindsdien verstrek ik geen adviezen meer  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

chatman

Bedankt allen voor het advies. Ik ga het uitproberen!


Jan2002

Dag Jos,

De praktijk kan altijd anders zijn, zoals Maarten al aangeeft. Ik heb twee nestkasten hangen aan onze gevel op de zuidzijde van ons huis, in de volle zon en amper 3 meter van elkaar af. Tegen alle 'adviezen' in, worden beide nestkasten al jarenlang elk voorjaar gebruikt door respectievelijk een pimpelmees en koolmees en hebben we door de jaren heen al vele tientallen jongen zien uitvliegen. De nestkast aan de andere kant van onze woning, met de opening naar het noord-oosten (wat volgens diverse bronnen de optimale positie zou zijn) is daarentegen nog nooit bewoond. Daarnaast hebben we nog een nestkast hangen pal boven ons terras waar we in het voorjaar zelf regelmatig zitten, en ook die kast wordt ondanks onze aanwezigheid volop gebruikt (pimpelmees). Kortom, probeer gewoon van alles uit en laat je niet leiden door 'officiële' regels  ;)
Groet,
Jan

Hannie Luijten

Ik heb nestkasten hangen op het noorden en noordoosten en die zijn elk jaar in trek bij tot nu toe koolmezen, pimpelmezen, bonte vliegenvanger en boomklever. Ik heb verleden jaar een nestje boomkruipers gehad, die hadden hun plekje zelf uitgezocht in een holte onder de nok, pal op het zuiden gericht. Slapen doen deze in elk geval 's winters ook onder de nok, maar dan aan de andere kant, op het westen. Ik heb één huisje op het westen hangen, daar heeft nog nooit een nestje in gezeten. Er wordt wel in geslapen.
De kastjes die in de bomen hangen zijn tegen (in)braak beschermd.
Ik heb voor pimpelmezen geen speciale kleinere invlieggaten. Mijn ervaring is dat ze heel goed een huisje weten te bemachtigen met een vlieggat op koolmeesgrootte. Sterker nog, ze weten telkens het meest favoriete huisje te veroveren, de kast in de oude appelboom.
De huisjes die in de bomen hangen zijn voorzien van een bescherming tegen rovers:

Groet, Hannie

Oenanthe

Citaat van: Hannie Luijten op februari 14, 2020, 21:02:14 PM
Ik heb voor pimpelmezen geen speciale kleinere invlieggaten. Mijn ervaring is dat ze heel goed een huisje weten te bemachtigen met een vlieggat op koolmeesgrootte. Sterker nog, ze weten telkens het meest favoriete huisje te veroveren, de kast in de oude appelboom.
Ik heb ooit een nestje jonge pimpelmezen geringd waar een welgeschapen en goed ontwikkelde jonge koolmees tussen zat. Misschien heeft een koolmees stiekem een ei tussen het pimpelmezenlegsel gelegd maar het is ook mogelijk dat de pimpelmezen de kast met nest plus eerste ei hebben veroverd op een paartje koolmezen. Wie had zoiets nou verwacht?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips