Comatrichia alta?

Gestart door Will Jansen, januari 18, 2020, 11:54:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Will Jansen


Zouden jullie mee willen kijken of ik deze goed heb gedetermineerd?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/184499373/.
1 Langharig kroeskopje - Comatricha alta microscopisch onderzocht
datum: 2020-01-12
locatie: Olst - Zoogenbrink (OV)

foto's:








Gedetermineerd met sleutel en beschrijving Nannenga. Sporenmaat gemiddeld 9 um, geen vertakkingen aan columella, geen peridium trechter aan steel.

Alvast dank Willy

jokeb

Volgens mij heb je het goed hoor Willy.
:duim
groet,
Joke

Marian Jagers

Hoi Willy,

De 1e foto laat mooi het aan de bovenzijde loslaten de capillitum zien.
De 2e is minder sprekend maar zo te zien heb je goed gelezen  :duim: (ook de opmerkingen (altijd heel belangrijk!). Het capillitium lijkt ook meer op dat van C. alta dan van C. nigra (die ook wel langere vrl. kan hebben).
Groeten Marian

Will Jansen

Dank, Joke en Marianne voor het meedenken en bevestigen.

Durf deze nu op zeker te zetten

Groet Willy

Marian Jagers

Hoi Willy,

Slijmzwammen zijn niet zo moeilijk als lijkt, nou ja .......... moeilijker (maar ook boeiender) wordt het weer als je zo'n 10 jaar bezig bent. Maar dat geldt zeker ook voor paddenstoelen (zelfs voor iets wat zo eenvoudig lijkt als een suikermycena, breek me de bek niet open .......  :rolleye:). Feitelijk geldt dit voor alles wat je serieus aanpakt.

Waar het om gaat is dat je leert lezen, sleutelen en goed kijken. Dan nog zullen er vast wel determinaties fout gaan. Maar dat is niet zo erg (100% zekerheid kan ik je ook niet van foto's geven maar ik neem hier het risico want je hebt er serieus naar gekeken en er gaan geen alarmbellen af). Een aantal slijmzwammen zijn goed te herkennen van foto maar bij veel soorten kleven nu eenmaal mitsen en maren.

Serieus bekijken, de juiste literatuur en het de tijd geven, dat is waar het om gaat. Dan leer je vanzelf wat wel en niet benoemd kan worden.
Groeten Marian

Will Jansen

Motiverende woorden voor ons allemaal!