Doorbraak uit Beuk

Gestart door Gert Kremer, januari 18, 2020, 11:40:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Deze prachtige serie (vuur)zwammen zijn donkerrood gekleurd.
Ze komen uit de wond van een nog levende Beuk.
welke naam mag hij dragen? Gewone of Eiken....?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

paddenstoelenmonster

Beste Gert. Eikenvuurzwammen groeien op Eiken en ik heb die nog nooit rood van kleur gezien. Gewone vuurzwammen ken ik helaas niet goed genoeg om daar wat zinnigs over te zeggen. Wie kan dat wel? Het zijn wel erg mooie foto's.
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Gert Kremer

Ja Henk eiken is eiken he!  maar deze kan ik ook niet thuis brengen, dus roep ik maar wat. ;)
Beuk is zeker.  Ik hoop op hulp.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

paddenstoelenmonster

Beste Gert
Misschien helpt het als je de foto's vervangt door grotere exemplaren (max 400 kB ofwel circa 1200*900 pixels) want bij deze minifotootjes zijn totaal geen details te zien. Vuurzwammen zullen het wel zijn, want die hebben - zeker als ze jong zijn - vaker van die donker tot zelfs roodachtig gekleurde porielaag aan de onderzijde. Maar een rode hoed?? Dat is ook erg nieuw voor mij.
Verder ben ik benieuwd naar de locatie om te vergelijken met waarnemingen uit de omgeving.
De natuur blijft je elke keer weer verbazen.
Bijgevoegd een Eikenvuurzwam op 2 tijdstippen met bruinrode tint
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Gert Kremer

deze is dus groter Henk... soms wil het niet van waarneming. ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

nog een andere.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

kijk een tip... Boomgaardvuurzwam kan deze ook op Beuk groeien?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Giel van der Pluijm

Een eikenvuurzwam kan ook op andere loofbomen groeien volgens de verspreidingsatlas, maar moet dan microscopisch gecontroleerd worden.

paddenstoelenmonster

Hoi Gert, onderstaand mijn roodste Boomgaardvuurzwam, maar ik kan jouw plaatjes niet bevestigen als boomgaardvuurzwam. Microscopoisch zijn vuurzwammen ook erg lastig!
Wel heb ik verschillende malen een KOH test gedaan. Vuurzwammen kleuren dan donkerbruin. Een min of meer vergelijkbaar exemplaar op een Eik vind je hier:https://waarneming.nl/waarneming/view/171399059?_popup=1
Ik dacht daarvan eerst dat het een Kussenvormige houtzwam was, maar Martin heeft mij toen gecorrigeerd.
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Gert Kremer

zal deze week eens even kijken of deze paars of zwart word Henk.
Eerst weer bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

ammonia donker tegen zwart aan. foto met mes om grote aan te geven (11cm) (zit niet in de zwam hoor) foto 4 onderzijde.
Ik denk dat de Beuk weg moet...staat in verfstip op.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

paddenstoelenmonster

Beste Gert, wat leuk en goed dat je terug geweest bent. De vuurzwammen (want dat zijn het zeker) zijn nu ineens veel bruiner. Dat is meer een normale kleur. Ik heb vandaag nog flink zitten studeren op goedgekeurde waarnemingen op W.NL, maar heb helaas geen vergelijkbare gevonden. De Boomgaardvuurzwam zal het zeker niet zijn. Eikenvuurzwammen heb ik al heel wat gezien, maar nog nooit met zo'n hoge hoed, en ook niet dat de hoed zo bruin is. Die zijn altijd veel lichter en worden vaak groen van de algen. ook komen er bijna altijd na verloop van tijd flinke droogtekrimpscheuren in.
Laat ik nou net ook vandaag - getriggerd door jouw waarneming - bij mijn goedgekeurde vuurzwam SL (dus welke het is weet ik ook niet, en dat heb ik na mijn naspeuringen op W.NL ook niet kunnen oplossen).
Onderstaand mijn foto's.
Ik concludeer dat er in ruim een half jaar tijd bar weinig veranderd is. Dus dat van die vuurzwammen klopt ook wel, want die kun je jaren achter elkaar vrijwel onveranderd aantreffen. Ze zijn ook hard en houtig. Ook is er bij mijn exemplaren bij het er uit gesneden stuk totaal geen herstelgroei te zien.
Rest mij dus alleen het advies om hem ook als Vuurzwam SL in te voeren.
Er valt nog heel veel te leren!
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Gert Kremer

Dank je Henk voor opmerken, uitleg en bijdrage natuurlijk.
De "mijne" :micro: kun je iets met de nagel indrukken, zowel boven als onder zijde. Met mes een héél klein stukje afgesneden, wat moeilijk ging.
Onder de  :micro: wilde niet lukken. Ik weet ook niet hoe het moet met deze. Dit is alles wat ik kon vinden, foto. Als er een tip kom hoe het wel moet hoor ik dat graag.
De kleur is denk ik het zelfde maar het zonlicht was ruim aanwezig.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

#13
Geduld in dit vak is een schone zaak. Over een jaar nog eens een bezoek brengen en kijken hoe de ontwikkeling is. De Eikenvuurzwam is meerjarig moet dus nog lang te volgen zijn en kan ook op beuk voorkomen. De foto's doen mij wel aan nog jonge Eikenvuurzwammen denken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

Dank je Henk, zal wachten en kijken...
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

19-2-2020  een maand later.  ze zijn heel mooi nu. pff wachten maar weer.  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

paddenstoelenmonster

Beste Gert, veel vuurzwammen zijn erg hard/houterig en kunnen jaren oud worden. Soms is er een jaar nodig om echht veranderingen te zien, vooral als zee wat ouder zijn. Geduld dus!!
Ze lopen heus niet weg!
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Hannie Luijten

Citaat van: Gert Kremer op januari 18, 2020, 14:24:30 PM
Ja Henk eiken is eiken he!  maar deze kan ik ook niet thuis brengen, dus roep ik maar wat. ;)
Beuk is zeker.  Ik hoop op hulp.

Dat weet je echt zeker? Beuk heeft een gladde, grijze bast. Maar op de 2e foto zie ik toch een heel ander soort bast.  :-\
Groet, Hannie

sjaakvantiel

#18
Ik twijfelde ook aan de houtsoort, mijn 1e impuls was Prunus (Zoete kers). Door de dwarse banden en dacht wat vage lenticellen te zien. Daarop komt vaak Boomgaardvuurzwam voor. Maar Henk zal ongetwijfeld gelijk hebben met Eikenvuurzwam. 

tstrik

Citaat van: sjaakvantiel op februari 24, 2020, 12:51:54 PM
Ik twijfelde ook aan de houtsoort, mijn 1e impuls was Prunus (Zoete kers). Door de dwarse banden en dacht wat vage lenticellen te zien. Daarop komt vaak Boomgaardvuurzwam voor. Maar Henk zal ongetwijfeld gelijk hebben met Eikenvuurzwam.

Ik volg deze discussie al een tijdje en mijn eerste gedachte was ook prunus, en de soort lijkt mij goed overeen te komen met de boomgaardvuurzwam.
Mvgr.,
Theo Strik

paddenstoelenmonster

Beste medewaarnemers, ik weet dat Gert al heel wat jaartjes als waarnemer meegaat en echt wel het verschil kan zien tussen een Beuk of een Prunus. Ik vind dat jullie aan inlegkunde doen, zo van "de wens (om een Boomgaardvuurzwam te zien) is de vader van de gedachte (de bast lijkt niet helemaal op een Beuk"
Vanuit een regenachtig Oostenrijk hen ik nu tijd om wat onderzoek te doen. De foto is ten Oosten van kasteel Heerde gemaakt en als ik de locatie invoer in Googglle street vieuw, dan kom ik niet helemaal bij de boom zelf, maar kan toch het bospad inkijken. Onderstaand het Google-streetview beeld. Knappe luitjes die daar geen Beuken in herkennen!
Henk het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

sjaakvantiel

Er groeien hier zeker 10 Boomgaardvuurzwammen op Prunus in de tuin Henk. De wens des vaders gedachte is niet van toepassing. Ik probeer creatief mee te denken. Blijft dat ik gelijk aan Prunus dacht. M.v.g. Sjaak.

Gert Kremer

ik zal deze week? overzicht foto's maken van de Beuken. de bijlage is de Laan.  Henk  :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

paddenstoelenmonster

Ja Sjaak, dat Boomgaardvuurzwammen vaak op Prunussen groeien ben ik helemaal met je eens. Ze slopen de boom na enkele jaren. Ik zie ze er ook regelmatig op. Alleen als Gert schrijft dat het een Beuk is, dan geloof ik hem, en daar reageerde ik op, dat jullie zijn beschrijving van de beuk niet geloofden!
Verder blijf ik van mening dat Boomgaardvuurzwammen eigenlijk niet zo hoed/klok vormig zijn, en dat zijn deze zwammen zeer uitgesproken wel. Daar zit voor mij dus de moeilijkheid!
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Hannie Luijten

Citaat van: paddenstoelenmonster op februari 24, 2020, 16:32:29 PM
Beste medewaarnemers, ik weet dat Gert al heel wat jaartjes als waarnemer meegaat en echt wel het verschil kan zien tussen een Beuk of een Prunus. Ik vind dat jullie aan inlegkunde doen, zo van "de wens (om een Boomgaardvuurzwam te zien) is de vader van de gedachte (de bast lijkt niet helemaal op een Beuk"
Vanuit een regenachtig Oostenrijk hen ik nu tijd om wat onderzoek te doen. De foto is ten Oosten van kasteel Heerde gemaakt en als ik de locatie invoer in Googglle street vieuw, dan kom ik niet helemaal bij de boom zelf, maar kan toch het bospad inkijken. Onderstaand het Google-streetview beeld. Knappe luitjes die daar geen Beuken in herkennen!
Henk het bosmonster

Nou dat gaat voor mij toch ook niet op. Ik ken de Vuurzwammen geeneens en het maakt mij ook niet uit of het de ene of de andere soort is. Het enige wat mij opviel was de bast die niet direct op Beuk lijkt. Meer niet. En ik zeg ook niet dat ik Gert niet geloof, ik vraag alleen of hij het zeker weet. Misschien ziet de bast er wel anders uit omdat deze  boom ziek is. Dat is op een detailopname niet te zien.  Op de betreffende foto zijn op de achtergrond trouwens ook Beuken te zien. 
Groet, Hannie

Gert Kremer

hierbij de Laan met Beuken,  ook kun je de zieke Beuk zien met de zwammen. 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

sjaakvantiel

Duidelijk Gert. Op internet gezien dat de bast van Beuk nogal eens kan verrassen. M.v.g. Sjaak.

paddenstoelenmonster

Beste waarnemers, en wat mij nu het meest verbaast is dat zulke kanjers van zwammen niet door allerlei waarnemers op w.nl geplaatst zijn. Dit is toch bij uitstek een wandelgebied zo rond het kasteel. Dat kom ik ook in het stadspark Sonsbeek in Arnhem tegen. Heel veel wandelaars en toch maar weinig paddenstoelen geplaatst. De conclusie is dan ook dat er nog heel veel te doen is voor ons als waarnemers. Dank in ieder geval voor jullie meedenken. Het houdt ons allemaal scherp en er blijkt maar eens hoe moeilijk het is om vanaf een (detail)foto een inschatting van de werkelijke situatie te maken. 2 weken geleden heb ik mij ook zo vergaloppeerd door te denken dat een mooie oranje zwam een zeer bijzondere was. Ik had hem ingeschat op circa 7 cm groot en ben hem op de opgegeven locatie door Aat Schaftenaar gaan zoeken. Wie schetst mijn verbazing dat na extra toelichting door Aat ik hem zowaar gevonden heb op  een heel klein berkje en dat hij niet meer dan slechts 2 cm groot was en het om een Gewoon elfenbankje blijkt te gaan!
Henk het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

paddenstoelenmonster

Beste Gert, gisteren heb ik een Boomgaardvuurzwam gevonden en doorgesneden. Was rood/bruin (een nog jong exemplaar bij enkele oudjes) en werd helemaal zwart bij KOH. De hoed zelf was lichtbeige. Leerzaam om eens te doen!
Zie plaatjes
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Gert Kremer

Hallo Henk en de anderen,
ik had belooft om daar weer terug te komen, deze foto zijn van deze middag.
Geprobeerd met een mes een stukje af te halen.
Hij is bikkelhard maar héél mooi en is nog volop aanwezig.
Vertel maar hoe nu verder of hoe krijg ik sporen te zien.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.