Hoofdmenu

Vraag over Bromus

Gestart door bas.drost96, januari 19, 2020, 17:24:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Afgelopen zomer kwam ik dit gras tegen. Ik had hem met de Heukels gedetermineerd als Velddravik - Bromus racemosus subsp. racemosus. Echter, had ik er een tijd geleden een reactie op gekregen dat dit Dreps is. Ik twijfel of dit klopt omdat mijn plant een sterk behaarde bladschijf heeft. Ik heb echter geen reactie teruggekregen van de admin. Wat vinden jullie?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/175427390/.
1 Velddravik - Bromus racemosus subsp. racemosus
datum: 2019-06-29
locatie: Ede - Groene grens zuid (UT)

foto's:





Bij voorbaat dank!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

dirder

Moeilijk genus. Dreps lijkt een goede optie. Het gaat voornamelijk om beharing op de onderste bladschede. Als die er niet is, is Dreps al meteen een goede kandidaat, maar het omgekeerde is niet waar.
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Ik heb de beheerder van het gebied gevraagd mee te kijken. Hij geeft aan dat op deze locatie, een natuurakker ingericht is (je ziet ook Korenbloem op de achtergrond) en dat Dreps op deze locatie ingezaaid is. Een klein stukje zuidelijker (135 meter) staat wel Velddravik (in een stukje blauwgrasland). Deze planten hebben een duidelijk behaarde bladschede.

Al met al mag je dit dus Dreps noemen. Zet je de waarneming meteen op gedrag/activiteit "ingezaaid"?