Hoofdmenu

A6 - A9

Gestart door Freek Verkerk, januari 28, 2006, 19:27:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

CiteerEchte rust kun je alleen in jezelf vinden Corry.
Ja, dat is mooi gezegd, maar langs een snelweg zal dat toch niet meevallen.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Northwinds

CiteerDat er geen nieuwe wegen aangelegd moeten worden lijkt mij duidelijk! Nog meer versnippering van de natuur. De bestaande wegen waar kan verbreden en vooral het openbaar vervoer verbeteren en goedkoper maken.


Hier begrijp ik nou echt niets van! Alsof auto's en snelwegen nu ongeveer het ergste is wat er bestaat.
Nogmaals ons land kan niet zonder af en toe een nieuwe weg. En waarom een nieuwe weg automatisch tot meer versnippering van de natuur moet leiden is me ook niet duidelijk, alsof Nederland alleen maar uit natuur bestaat.
Integendeel, Nederland bestaat voor het grootste deel uit landbouwgrond en dat is toch echt heel iets anders dan natuur.

Auto's zijn er en zullen nooit meer weggaan, hooguit dat de brandstof zal veranderen.
Er wordt/werd in Nederland een hoop natuur "gecreeerd" de afgelopen jaren, en goh af en toe wordt er ook af en toe een weg aangelegd en sjonge,jonge, af en toe worden er zelfs nieuwe woonwijken opgeleverd :)
Of zullen we ook maar stoppen met het bouwen van woningen? Al die natuur die dat kost!
Er moet in Nederland gewoond worden en onze bedrijven hebben wegen nodig, als we van Nederland een openluchtmuseum willen maken en ondanks het groeiende aantal auto's, de wegenbouw op slot willen gooien, prima, maar ben dan ook bereid een groot deel van je welvaart in te leveren, want dat is uiteindelijk wel een consequentie.


Els

Natuurlijk mag de economie groeien, maar niet ten kosten van alles. Door heel Nederland lopen al aardig wat wegen, is het dan echt nodig om dwars door een gebied als bij het Naardermeer een nieuwe weg aan te leggen?

Van cultuurlandschap is makkelijk als de boer niet meer kan concureren door de regelgeving van de Nederlandse regering en goedkopere groenten uit het buitenland, nieuwe natuur te maken. Probeer maar eens een bestaande snelweg om te leggen als je er natuurgebied van wil maken B)
Dat je niet overal zomaar nieuwe wegen moet aanleggen heeft ook met toekomst te maken.
(Het is trouwens niet mijn wens dat alle boeren maar gauw gedwongen moeten stoppen!) Op de weilanden van die zelfde boer, proberen wel weidevogels hun kroos groot te brengen. Dat is toch ook een stukje natuur?
En dat onze kinderen straks ook in een huis willen wonen lijkt mij duidelijk, maar die nieuwbouw wordt wel aan de rand van een bestaande gemeente gebouwd en niet zomaar ergens midden in het cultuur- of natuurlandschap.

Els
Els Ouwehand, Katwijk

duck

waren de economie en natuur maar in evenwicht dan was het niet zo erg of het idee wat al jaren geleden ontstond rood voor groen dus bouwen en uit de opbrengst daarvan nieuwe natuur aanleggen daar lijkt mij niets optegen nieuwe woonwijken kun je erg mooi in het landschap inpassen als een gemeente of projectontwikkelaar ook het groen niet vergeet te planten en dan bedoel ik niet die 3 sprietjes in iedere straat nee dan bedoel ik plantsoenen en parken en veel water met natuurlijke oevers maar wat is de praktijk versteende wijken met minimaal groen.
ik denk dat de discussie niet is dat er niet meer gebouwd mag worden daar zijn
de meeste mensen niet op tegen omdat daar groot behoefte aan is.
wel anders ruimte ordenen efficient bouwen met allerlei woningen en veel groen.
dat zal wel meer ruimte opslokken natuurlijk maar daar heb je wel wat voor.
 
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

Freek Verkerk

Binnenkort wordt hier een beslissing over genomen.

Ik stel voor dat je het programma "
Google earth" download en daarmee de route bekijkt dan zie je precies welke geweldige natuur (niet dus) door deze snelweg wordt vernield.

Het voorstel is trouwens een (hele dure) tunnel. Waarschijnlijk naast of onder de spoordijk die er al ligt.

Dit "Google earth" is net weer verbeterd met meer gedetaillerde foto's zodat je de geparkeerde auto's ziet staan.

Dan kan iedereen zelf bekijken of Nederland inderdaad vol ligt met asfalt zoals wel eens beweerd wordt.

Vertrouwen is goed, controle is beter.

met dit programma kun je zien waar de files staan, dus wat het probleem is.

Je kunt hiermee overigens ook mooi zien waar de HSL aangelegd wordt en waar de betuwelijn ligt.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Guus Peterse

Beste Freek

Het probleem is niet in de eerste plaats waar de weg precies doorheen loopt. Het probleem is dat, in elk geval volgens natuurmonumenten, het bouwen van een tunnel op de geplande afstand een ernstige verstoring zou betekenen van de waterhuishouding van het Naardermeer. Het water zou  weglekken, het meer uitdrogen. Of dat allemaal klopt kan ik niet beoordelen, maar het feit dat de weg niet echt door natuurgebieden loopt is dus niet relevant.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Freek Verkerk

Guus,

misschien heb je gelijk, maar als ik met Google earth kijk zie ik daar gewoon een spoorlijn liggen op de plaats waar de geplande weg zou moeten komen. Als de spoorlijn geen probleem was zou een weg die op dezelfde manier wordt aangelegd ook geen probleem moeten zijn wat betreft de waterhuishouding.

Ik dacht dat het probleem van natuurmonumenten was dat ze bezwaar hadden tegen een weg op een dijk en vervolgens wat hoge bruggen over de vecht, het amsterdam-rijn kanaal en de Gein.

Ik vind dat een beetje onzin omdat die hele omgeving al bestaat uit bruggen en flats en rechte kanalen en inderdaad nog een paar rustieke kleine allang niet meer stromende gekanaliseerde voormalige riviertjes zoals de vecht, de gaasp, de gein en de voetangel.

Verder gaat de geplande weg door een golfbaan en door weilanden,langs de Bijlmer en een vinexwijkje bij Weesp. Langs en door de Historische stelling van Amsterdam.

Dat hele gebied is door mensen vorm gegeven en deze verbindingsweg is daar alleen maar een voortzetting van. Als je de dagelijkse files ziet bij Muiden weet je dat ze al 10 jaar te laat zijn.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Guus Peterse

Tsja, over het nut en de noodzaak om meer wegen aan te leggen ter bestrijding van files kun je eindeloos discussieren en dat gebeurt dan ook. Er zijn mensen met verstand van zaken die beweren dat het nut gering is omdat de files zich eenvoudig verplaatsen naar het volgende knelpunt en de praktijk geeft ze grotendeels gelijk. In elk geval kun je je afvragen hoe lang we nog kunnen doorgaan met nieuwe wegen aanleggen en daarmee het land verder te versnipperen en of je niet ooit ergens een grens moet trekken. En dat is ook ten dele waar het hier om gaat. Je zegt dat er al veel wegen, bruggen en kanalen zijn maar ik ken daar in elk geval nog stukken (het Naardermeer zelf, de omliggende polders, in elk geval vorig jaar nog goed voor onder meer kleinst waterhoen) die nog grotendeels gevrijwaard zijn gebleven van infrastructurele werkzaamheden. Nog een weg zou hier gewoon nog een stukje van afknabbelen en dat is ook de reden waarom men (dus niet natuurmonumenten, niet uitsluitend de natuurliefhebbers maar de overheid, wij allen tezamen dus in zekere zin) besloten heeft de weg in de vorm van een tunnel aan te leggen. En tegen die tunnel, zo dicht bij het Naardermeer, is door Natuurmonumenten en anderen bezwaar gemaakt vanwege de problemen met de waterhuishouding.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

De rillingen lopen me over de rug als ik sommige meningen hier lees. Als dit al de gemiddelde mening van de 'natuurliefhebber' is...  :angry:

Zoals Corry al zei: Mensen kunnen ook dichter bij hun werk gaan wonen, danwel dichter bij hun huis gaan werken. Een deel van de mensen kan niet anders, een deel wil en doet niet anders. In Almere zal relatief weining werk zijn (iets 'wonderlijks', zo dicht bij een kwetsbaar natuurgebied zo gigantisch veel bouwen en dan nog voornamelijk slaapwijken) maar investeer het geld dat blijkbaar beschikbaar is voor nog maar een snelweg dan in banen ter plaatse.

Een ander merkwaardig fenomeen: Mensen staan 'in de file'. Deze terminologie doet vermoeden dat degene die 'in de file' staat (als enige?) geen onderdeel van het probleem is, terwijl een file bestaat uit auto's en niet alleen die van anderen. Het verbaast mij altijd hogelijk dat vijf (inmiddels zeven) dagen per week miljoenen mensen om half negen 's ochtends elke dag weer netjes aansluiten in de rij op 's lands wegen. Is die file elke ochtend keer weer een verrassing? Toegegeven: Veel mensen dienen op tijdstip 'x' op hun werk te zijn. Maar al die anderen gaan ook op het drukste moment van de dag van huis... Een deel van de mensen kan niet anders, een deel wil en doet niet anders.
Over de welvaart gesproken overigens: De bedragen die het bedrijfsleven en daarmee de schatkist mislopen door al die stilstaande auto's liegen er niet om. De automobilist wordt overigens middels reiskostenvergoedingen, (lease-)auto's van de zaak en andere onzin platgesubsidieerd. Want laten we wel wezen: Autorijden wordt door de staat niet gedoogd of zoiets softs, het wordt enorm gestimuleerd, toegejuicht en op alle mogelijke manieren goedkoop en aantrekkelijk gemaakt. Het O.V. in Nederland (ook vergeleken met [flink] minder 'welvarende' landen als bv. Spanje of Hongarije) is daarentegen een lachertje, waarvan het niveau door de privatisering alleen nog maar bedroevender zal worden.

Over woningbouw: Natuurlijk moeten er voldoende (betaalbare) woningen zijn. Waarom gaan al die mensen die in Amsterdam werken in Almere (Purmerend, Hoorn, Heerhugowaard, etc.) wonen? Omdat het in Amsterdam aan (betaalbare) woningen ontbreekt. Wat doen we om een toename van (betaalbare) woningen te faciliteren? We laten woningcoörperaties met enorme winsten hun huurwoningen verkopen. We laten projectontwikkelaars ongebreideld bedrijfspanden bouwen die vervolgens jarenlang leegstaan omdat leegstand voor de eigenaar voordeliger is dan het (tijdelijk) verhuren als woningen.
In een zo dichtbevolkt land als Nederland kun je het beste omhoog of omlaag bouwen: Opslag e.d. kan ondergronds. Wonen kan ook in een flat. Wat doen we in Amsterdam? We breken grote delen van de Bijlmer af om er eensgezinswoningen neer te zetten... Een deel van de mensen kan niet anders, een (groot) deel doet en wil niet anders.

En (maar weer 'es on topic) natúúrlijk moet er geen snelweg door, onder of langs het Naardermeer. Hoeveel leden heeft Natuurmonumenten, tegen het miljoen? Hoeveel daarvan weten met welk natuurgebied Thijsse c.s. begonnen? Het zou wel erg cynisch zijn als de wonderschone plek die eens bijna moest wijken voor een daar te vestigen vuilstort van Amsterdam, ruim honderd jaar later alsnog moest wijken voor een van Amsterdams tegenwoordige vuilstorten (Almere)...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

eline1234

ik woon lekker in zeeland, naanaa nanaanaa ;) en naar mijn idee is wat een kleuter in mijn stageklas ooit tekende een prachtige oplossing: een flatweg (die naam had hij zelf bedacht), drie rijstroken boven elkaar in plaats van naast elkaar. en als we die dan vullen met auto's op waterstof of een andere schone brandstof, dan zijn we volgens mij een heel eind klaar (al is er weer wel wat te zeggen voor horizonvervuiling....)
Eline

Guus Peterse

Even een klein maar zeer veel voorkomend misverstandje uit de weg ruimen: waterstof is geen schone energiebron. Weliswaar is de verbranding van waterstof schoon en is dus de auto die op waterstof rijdt zelf schoon, maar waterstof groeit niet aan de bomen en zit niet in de lucht. In elk geval niet in winbare hoeveelheden. Waterstof moet worden geproduceerd en dat kost energie, minstens precies zoveel als de verbranding ervan oplevert en waarschijnlijk (veel) meer want er is altijd wel energieverlies tijdens zo'n proces. De productie van waterstof levert dus gewoon vervuiling op, precies zoals de productie van elektriciteit, warmte etc.
Echt schone alternatieven zouden bijvoorbeeld zijn biodiesels, olie uit koolzaad of andere planten, of uit algen. Daar wordt al wel onderzoek naar gedaan maar dat is nog niet zo ver dat het al op grote schaal toepasbaar is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jeroen Nagtegaal

Het zlefde principe als de bruggen in amerka, geen idee dus het bestond al,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

feel4nature

CiteerHet zlefde principe als de bruggen in amerka, geen idee dus het bestond al,
mischien een oud idee, maar waarom hebben we dat hier niet?
de flats gaan de lucht in, waarom de wegen niet?
wie zegt dat het geen goed idee is?
ik vind die kleuter nog zo gek niet :D

oh, ik fiets heel erg veel...en ik woon in friesland...nanananana :D
dus die files ken ik hier niet echt..

als ik een baan aanneem moet die gemakkelijk te bereiken zijn met de fiets of het openbaar vervoer...want mn man heeft de auto nodig voor zn werk...en ik ga onder geen beding nog een auto aanschaffen!

conclusie: ga eens aan wat vrouwen vragen hoe zij dingen oplossen.......
natuurlijk met groet, Ali.

Geert-Jan Kroon

CiteerEn volgende optie is eventueel van de berm er naast nog een 4e baan maken. In die bermen zit toch niets veel interessants.
Zo veel mogelijk langs bestaande snelwegen de snelweg verbreden is het beste, daar is toch al verstoring dus een baan extra is langs een bestaande snelweg dan geen probleem meer.
De oplossing van onze file's ligt niet in het verbreden van de wegen maar het oplossen van de knelpunten. Anders kan je op die 10baans snelweg wel doorrijden maar sta je uiteinedlijk voor elk knoop(knel)punt weer vast.
Een andere oplossing ligt volgens mij in alternatieven als het OV, en ook het dichter bij je werk wonen.
Groet,

Geert-Jan Kroon

Guus Peterse

Als je knelpunten oplost sta je vervolgens bij het volgende knelpunt weer vast. Dat zal altijd zo blijven.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jeroen Nagtegaal

#45
Gewoon Gratis OV, bezine met 5 euro omhoog per liter en het wegennet gewoon uitdunnen, en dan alle spoorbanen op bruggen leggen (boven wegen),
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Els

Jeroen het is alleen jammer dat als je vroeg moet beginnen op je werk dat er dan nog geen bussen rijden! Beetje lastig om dan op je werk te komen met gratis ov  B)  
Els Ouwehand, Katwijk

Jeroen Nagtegaal

OPlossing meer bussen, of later met werk beginnen, of dan maar fietsen
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

eline1234

#48
van dat kleine waterstofmisverstandje was ik ook zeker al op de hoogte, ook van het feit dat het onderzoek naar de productie ervan nog steeds op volle toeren draait. en het zou natuurlijk zomaar kunnen gebeuren dat er zuiniger manieren van productie te vinden zijn. ook is het zo dat het produceren van waterstof op een aantal centrale plekken gebeurt. de vervuiling door productie is dan op die plekken makkelijker aan te pakken dan vervuiling door een paar miljoen auto's op de vele kilometers wegdek verspreidt door nederland.

wat dat gratis openbaar vervoer betreft: dat komt er niet, want de staat en de nederlandse top (zowel bedrijfsleven als politiek) hebben veel te grote belangen bij een sterke oliemarkt... stort de oliemarkt in omdat mensen niet meer autorijden, dan slaat dat nogal een gat in de staatsinkomsten.....

lastig probleem dus, maar zeker een discussie waard.
Eline

gardensafari

Openbaar vervoer is helemaal geen alternatief. Dat zal onbetaalbaar worden en wie wil er nu werken van 06.00 tot 09.00 en van 15.00 tot 19.00 uur? Want alleen in die uren is er echt vraag naar vervoer. Juist, woon/werk-verkeer, hetzelfde waardoor de files ontstaan.
Ik woon in het oosten van Nederland en daar is het openbaar vervoer knudde. Lieden uit de Randstad hebben weer eens gemakkelijk praten met hun openbaar vervoerliefde. Grote delen van Nederland moeten zonder doen. En het alternatief, een bus laten rijden met één passagier erin, is niet alleen vreselijk duur, maar ook nog eens geweldig milieu-onvriendelijk.
Daarnaast hebben mensen in mijn optiek het recht om te reizen, als ze dat willen.
De auto zal dus niet verdwijnen, in tegendeel.
Dus moeten er nieuwe wegen komen en moeten bestaande wegen worden verbreed. De spitsstroken hier in Oost-Nederland werken goed op de A1 en de A50, al zijn nu tussen Almelo en Deventer files ontstaan. Gelukkig is de A1 royaal aangelegd, zodat er tot asan de Duitse grens stroken bij kunnen.
Bepaalde natuurgebieden moeten echter worden ontzien. Je gaat geen weg aanleggen door de Oostvaardersplassen, het Korenburgerveen of het Naardermeer. Mij lijken meer tunnels echter wel aardig. Kun je meteen de lucht afzuigen en schoonmaken....

Overigens moet mij toch even dit van het hart: toen Almere werd gepland heb ik mij er al over verbaasd dat die stad met slechts één autoweg, en dan ook nog eens met een omweg, met Amsterdam werd verbonden. Ik vond en vind dat net zo'n planologische misser als de bouw van een deel van de Bijlmer....

Dus mijn credo: lang leve de auto, maar wel om echt belangrijke natuurgebieden heen.


En dan moet mij toch van het hart dat het fanatisme waarmee sommigen menen hun mening te moeten uitdragen stuitend is. Onder natuurliefhebbers zitten veel milieufreaks. Dat mag, maar zodra dat verwordt tot fanatisme is er iets loos. Fanatisme maakt blind voor argumenten, rede en fatsoen en eindigt dikwijls heel erg vervelend. Gisteren is er terecht een ander draadje afgesloten dat ook al uit de hand liep. Gun elkaar een mening en doe daar niet denigrerend over. Niemand heeft de wijsheid in pacht, ook al denk je nog zo zeker te weten van wel  :P  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.