van Tephroseris tot Senecio doronicum ssp.doronicumin de Mercantour

Gestart door arievandijk, januari 15, 2020, 22:57:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

arievandijk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik vermoed een Tephroseris (lijkt wel op de intergrifolia), maar komt deze hier ook voor. Graag jullie inzicht.
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/184430037
Tephroseris spec. gezien op 2018-06-29 France - Allos
Foto's:








bij voorbaat dank Arie van Dijk

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

arievandijk

Lijkt hij inderdaad op (zie tekst in mijn toelichting;-)), maar komt hier niet voor.....Betekent natuurlijk niet dat het niet kan. Ik wacht nog even op mogelijke andere reacties en anders plaats hem hem onder die soort

Rien Ondersteijn

In t naburige Italiaanse Piemonte in ieder geval óok.
Groene groe[n]tjes.Rien.

arievandijk

Plaats hem onder Tephroseris integrifolia. Bedankt

e.kneepkens

Ik zou dit niet T.integrifolia noemen. Tephroseris heeft meestal een (schijn)scherm van bloemen. Zie op de foto's maar 2 bloemen per stengel.
Deze soort moet volg. mij Senecio doronicum ssp.gerardi  heten. Komt in ieder geval in het betreffende gebied voor. Let ook op het 'vettige' blad.
Zie Flora Alpina dl 2.p.544
Zie ook https://www.florealpes.com/fiche_senegerardi.php
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Goed gezien van Emanuel.
Ik checkte alleen de geografie en vergat de botanie.  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

arievandijk

Ik wil nog een lans breken voor de Senecio doronicum ssp.doronicum. Kijk eens naar de min of meer getande bladrand. Komt ook in het gebied voor. Benieuwd wat jullie hier van vinden. Groet, Arie

e.kneepkens

Ik ga met mee met S.doron.ssp.doron.(1) ipv. Senecio doron. ssp.gerardii (2) maar niet op grond van de getande bladeren want zowel 1 als 2 hebben of kunnen getande bladeren hebben.
Wel op grond van de grootte van het buitenomwindsel. Bij ssp.1. is het buitenomwindsel minstens 2/3 van de grootte van het binnenomwindsel en bij ssp.2. is het buitenomwindsel zelden groter dan /3 van het binnenomwindsel. Op de foto is duidelijk te zien dat het buitenomwindsel ongeveer even groot is als het binnenomwindsel  >>D.doron.ssp.doron.
1 heeft ook vaak oranje in de bloem terwijl 2 dat niet/zelden heeft. Nog niet goed te beoordelen om de bloem nog in knop is.
met vriendelijke groet, Emanuel

arievandijk