Uilen waarnemen: tips and tricks gezocht

Gestart door Gandalf, januari 15, 2020, 16:30:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gandalf

Dit is mijn eerste post dus als het niet op de juiste locatie staat, let me know.

Recentelijk ben ik verhuisd en heb ik veel meer groen om me heen. Hierdoor ben ik ook het vogels waarnemen opnieuw gaan oppakken. De natuur is immers dichterbij nu. Wellicht voeg ik ooit fotografie toe aan deze hobby.
Ik heb eerder veel leuke soorten gezien maar er staat nog een groep op mijn verlanglijst: de uilen. Tot mijn grote spijt heb ik deze vogels nog nooit in het wild mogen zien en enkel in gevangenschap. Daarom ben ik adviezen aan het inwinnen. Een uil zien lijkt me ontzettend gaaf. Afgelopen zomer heb ik in de avond vanaf mijn balkon in de verte een bosuil horen roepen (denk ik). Helaas is het tot een echte waarneming nog nooit gekomen. Ik heb vragen zoals:


  • Wat is het beste tijdstip om uilen te zien. Zijn ze allemaal het meest actief in de schemer en nacht?
  • Welk seizoen heeft de voorkeur?
  • Wat is een geschikt habitat? Is dit een bosrand of een uitgestrekt weiland bijvoorbeeld?
  • Ik woon in Assen. Heeft iemand toevallig een tip voor een locatie waar uilen zich bevinden?
  • Wat zijn andere uilenwijsheden die de vogelaars hier met me kunnen delen?

Alvast bedankt!

Groet,

Tom
Tom

Natuurliefhebber en amateurvogelaar

Oenanthe

Dag Gandalf,

leuk dat je op ons forum komt. Welkom!

Uilen zien is lastig want net wat je zegt: ze zijn vooral 's nachts actief en zeker buiten, waar ze meestal rondvliegen, zie je dan geen hand voor ogen. Overdag rusten ze en soms kan je ze dan zien, vooral steenuilen want die houden van zonnebaden. Ransuilen zitten 's winters nogal eens met meerdere exemplaren de dag te verlummelen in een boom maar die rustplaatsen worden vanwege verstoringsgevaar (je bent niet de enige die graag uilen wil zien) tegenwoordig verborgen gehouden. Wat je wel zou kunnen proberen is meegaan met een nestkastcontrole van mensen die kasten van kerkuil en steenuil controleren. Die kennen hun pappenheimers meestal goed en weten ze vaak te vinden op hun dagverblijfsplaats. Velduilen zijn ook overdag vaak actief maar die zijn behoorlijk zeldzaam. Waar je die kunt zien kan je op deze site opzoeken. Het zal lastig worden maar uilen zijn nu eenmaal lastig.

Een verzoekje tenslotte. Zet je in het vervolg je echte naam onder je berichten? Dat is hier regel en het communiceert zo veel prettiger.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

Dag Tom
Ik wil nog wat aanvullingen doen op Maarten. Vanzelfsprekend kan je bosuilen vinden in het bos/ bosranden. Ook in het Asserbos moeten ze wel zitten geloof ik. Deze uilen houden ook wel van zonnebaden, alleen vallen ze een stuk moeilijker op. Soms worden ze echter verraden door alarmerende zangvogels die ze proberen weg te pesten. Steenuilen komen volgens mij nog niet veel tot in Assen voor en de huidige (optrekkende) grens zou bij Zweeloo/ Aalden liggen, maar goede biotoop zou zijn waar bossingels of bomenrijen naast open gebied liggen. Ransuilen zijn volgens mij ook vaak rond bosranden actief en jagen in het open veld (althans dat is mijn ervaring), Velduilen zijn actief op langgestrekte open graslanden en komen veel voor bijvoorbeeld in Groningen en Friesland. Kerkuilen zijn wellicht nog wel de meest voorkomde soort in Drenthe. De beste tijd voor Kerluilen is wanneer ze de jongen moeten voeren, want dan komen ze meer buiten. Een avondwandeling door de randdorpen van Assen waar veel oude boerderijen staan geef ik een goede kans voor Kerkuilen.
Veel geluk hebben is een beetje het motto.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

tekenaar

voor uilen horen, en dan met name bosuilen, is februari-maart vaak prima!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

#4
Vroeger imiteerden we het geluid van bosuilen met een neusfluit. Uilen fluiten noemden we dat. Soms komen ze dan naar je toe en gaan recht boven je in een boom terugroepen! Niet te lang doen, want feitelijk doe je alsof je een indringer in het uilenterritorium bent. Ik kan me voorstellen dat de uil in kwestie hier niet blij van wordt.

Hier in Slovenie zie ik af en toe oeraluilen. Die zijn hier best algemeen, maar je moet er toevallig tegenaan lopen. Soms vindt je ze door te gaan kijken waarom zangvogels (mezen, lijsterachtigen) zo van streek raken en alarmgeluiden maken in het bos.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Oenanthe

Citaat van: tekenaar op januari 27, 2020, 11:34:00 AM
Vroeger imiteerden we het geluid van bosuilen met een neusfluit. Uilen fluiten noemden we dat. Soms komen ze dan naar je toe en gaan recht boven je in een boom terugroepen! Niet te lang doen, want feitelijk doe je alsof je een indrunger in het uilenterritorium bent. Ik kan me voorstellen dat de uil in kwestie hier niet blij van wordt.
Tegenwoordig gebruiken we daar een mp3 spelertje voor. Maar net wat je zegt: je wordt daar niet populair mee. Niet zozeer bij uilen maar bij tellers, inventariseerders en beschermers. Die vinden het verwarrend als ze vogelgeluiden horen die niet door vogels ten gehore worden gebracht, en vrezen soms dat de echte vogels daardoor op de vlucht slaan. Iets wat ik niet geloof, maar dat doet niets af aan de narigheid die je hiermee riskeert.

De komende maanden zijn voor bosuil horen inderdaad het meest kansrijk, maar probleem is nu het weer. Ze roepen het best bij stil en droog weer en daar ontbreekt het in februari en maart nogal eens aan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Lisette

Een aantal jaar geleden woonde ik in een klein dorp in Friesland. Daar had ik de gewoonte om in het weekend 's avonds en stukje te lopen. Niet één vaste route maar een beetje willekeurig in en om het dorp. En dan elke zaterdag en zondagavond. Tijdens zulk soort wandelingen heb ik 3 of 4 locaties van een kerkuil en 4 of 5 locaties van een ransuil gevonden, omdat ik steeds op dezelfde plekken uilen hoorde roepen, of omdat ik daar in het licht van lantaarnpalen nog net iets voorbij zag vliegen. Ze zaten allemaal jaar op jaar op dezelfde plek. Ik heb er nooit specifiek naar gezocht, ik vond ze per ongeluk, simpelweg door maar vaak genoeg laat genoeg rond te sjokken  ;D als je dan eenmaal weet waar een uil zit, kun je overdag terug komen om te zoeken naar braakballen op de grond. Als er onder een boom veel braakballen liggen, dan kan die boom een uilen slaapplek zijn.

Ik hoorde de ransuilen meestal vanaf begin februari, dan zit het mannetje 's avonds te roepen. De jongen van de ransuil maken in de zomer vaak een kabaal wanneer ze wat groter worden. De kerkuil kon ik oa horen vanuit mijn slaapkamerraam in de lente en in de zomer. Mijn huis stond precies op de vliegroute van een van de kerkuilen in mijn dorp.

Ik had op zich ook wel mazzel, één van de ransuil paartjes broeden in mijn straat. Zo konden we ze het hele seizoen mooi volgen, vanaf begin februari dus tot het eind van de zomer. Ik woon er nou niet meer, maar die ransuilen zo dicht bij, die mis ik wel.