Weer en luchtvervuiling website wereldwijd.

Gestart door rudi, januari 15, 2020, 13:02:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

Hallo iedereen.
Ik kijk regelmatig op de website Windy.com
Deze website geeft een wereldkaart met weer gegevens, zo kun je windstromingen zien maar ook luchtvervuiling op de site.
Voorlopige conclusie wat luchtvervuiling No2 betreft: China is de grootste vervuiler, elke dag.
India is de nummer 2, Saudi Arabiƫ nummer 3 maar een klein gebiedje.
Europa en Amerika vallen mee, groot oppervlak en hier en daar vervuiling.
Afrika is schoon.
De vervuiling verschilt uiteraard per dag.
Ik gebruik de kaarten ook om te kijken naar verplaatsingen van orkanen, vaak Amerika.
Verder gebruik ik de kaart van Nederland soms om te bepalen waar ik en of ik vogels ga kijken, is de lucht erg vervuild dan blijf ik thuis, is de lucht schoon dan ga ik er op uit.
Misschien een tip om ook eens de website te gaan bekijken, ook voor de situatie in Australiƫ ivm de bosbranden is de site bruikbaar.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

jan pos

Heb de app er zojuist opgezet, nog even kijken hoe het werkt.
Leuke tip :duim:
Groeten, Jan

erikwouda

#2
het Ozone Monitoring Institute (samenwerking tussen oa. KNMI en NASA) meet ook NO2
Check hier.
Iedere dag een gedetailleerd kaartje van Europa, hier ook wereldwijd data te bekijken.
Volg dit nu zo'n 15 jaar hier, en heb kunnen constateren dat Nederland het in Europees verband erg slecht doet.


EDIT: het lijkt erop dat het OMI opgegaan is in een ander project. De dagelijkse kaartjes met data zijn al een tijdje niet meer vindbaar. Ook de pagina van bovenstaande link is opgeheven.
Er is wel DEZE SITE waarop je enigszins kunt zien hoe Nederland in Europees verband presteert. Er lijkt veel verbeterd sinds ca. 15 jaar geleden, maar we liepen dan ook stevig achter op de Europese normen. Milaan was ook altijd een hotspot van luchtvervuiling, en Polen lijkt qua luchtvervuiliing inmiddels het stokje van Nederland te willen overnemen.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl