Siciliaanse kielnaaktslak?

Gestart door Andele, januari 15, 2020, 09:22:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Andele

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/184346976/.
2 Siciliaanse kielnaaktslak - Milax nigricans adult
datum: 2020-01-12
locatie: Hoorn - Schellinkhouterdijk (NH)

foto's:






Met Jorick op zoek naar de Steenbikker kwam ik deze kielnaaktslak tegen. Wist meteen deze heb ik nog niet eerder gezien. Steenbikker helaas niet gevonden.

alegro

Net even gekeken in de verspreidingsatlas. Zie: https://www.verspreidingsatlas.nl/S74010
Milax nigricans heeft twee stipjes op de kaart, waarvan een overeenkomt met de coordinaten van deze vondst.
Het heeft er dus alle schijn van dat je het voorkomen van deze soort op een alreeds bekende vindplaats voor 2020
hebt bevestigd!  ;D

Btw, De steenbikker moet je eerder zoeken in de omgeving 137-514, 138-514 en 138-515...
Grüezi mitenand,
Arjan

Andele

Top!, bedankt voor je reactie en tip voor de Steenbikker. Milax gagates is zie ik nu idd nog niet bekend van die plek. Dat maakt het iig meer aannemelijk dat het hier om M. Nigricans gaat. En het zou leuk zijn dat deze waarneming die aanwezigheid bevestigd. Maar dat maakt het nog niet sluitend lijkt me. Ben jij bekend met evt. Variatie in kleurvan de zool? Of kunnen we dit op basis van de bruine kleur een nigricans noemen?

alegro

#3
Citaat van: Andele op januari 16, 2020, 22:52:56 PMMaar dat maakt het nog niet sluitend lijkt me. Ben jij bekend met evt. Variatie in kleurvan de zool? Of kunnen we dit op basis van de bruine kleur een nigricans noemen?

Ik durf dit niet met 100% zekerheid M nigricans te noemen, maar als ik beschrijvingen en foto's vergelijk met verwante soorten
(Milax & Tandonia) is dit imho wel de meest waarschijnlijke. De voetzool met de donkere binnenbaan wordt genoemd als een kenmerk
van Tandonia budapestensis, maar die lijkt hier in andere opzichten weer helemaal niet op. Van andere verwanten wordt in de literatuur
vermeld dat die een "lichtgetinte" voetzool hebben, wat ook niet klopt in dit geval.

De enige methode om de determinatie helemaal zeker te maken is inwendig onderzoek, wat het doden en open maken van het dier
vereist. Dat gaat mij in dit geval wat te ver.

Hopelijk is er ergens een ter zake kundige admin te vinden die uitsluitsel kan geven.
Grüezi mitenand,
Arjan

Andele

Bedankt Arjan!
In spanning wacht ik verder af op het oordeel van een ter zake kundige admin. 

Andele

De waarneming is goedgekeurd als Siciliaanse kielnaaktslak.