Slijmzwam

Gestart door M.Vullings, januari 14, 2020, 11:32:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Ik zou graag willen weten of van deze foto iets te zeggen is, ik weet dat slijmzwammen bijna altijd onder de mic moeten, maar deze was zo mooi dat ik toch nieuwsgierig ben.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

jokeb

het zal waarschijnlijk een Trichia of Hemitrichia zijn maar zo alleen van de foto valt er verder niets over te vertellen.
groet,
Joke

M.Vullings

#2
Bedankt Joke.
Slijmzwammen vind ik prachtig om te fotograferen, al het vraagt wel wat speurwerk.
Paddenstoelen komen vaak op dezelfde plek terug omdat het mycelium in de grond zit, nu vroeg ik me af of slijmzwammen ook vaker op dezelfde plek terugkomen of is het toeval waar en wanneer ze verschijnen, naar gelang de omstandigheden ideaal zijn? Zijn de soorten ook afhankelijk van het soort plant of boom?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Marian Jagers

Dag M. Vullings,

Je foto is te onscherp om goed te beoordelen. Ik denk dat het toch een Arcyria is maar daar wil ik het dan bij laten.

Alles kan denk ik bij slijmzwammen. De sporen zijn overal aanwezig. Ze duiken plots ergens op maar kunnen ook vele jaren achter elkaar op dezelfde plaats te vinden zijn. 
Slijmzwammen hebben een voorkeur om ergens op voor te komen (groeien op schors of blad of kaal hout of ...). Dit hangt waarschijnlijk samen met het voedselaanbod.
Slijmzwammen voeden zich vooral met algen, schimmels en bacterien.
Wil je meer weten dan moet je maar eens een boek over slijmzwammen induiken of een artikel over de ecologie van slijmzwammen.


Groeten Marian

M.Vullings

Bedankt voor de info Marian, het blijft een boeiende materie.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.