Hoofdmenu

Hydrobia ?

Gestart door Andele, januari 18, 2020, 17:39:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Andele

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/169648397/.
1 Vergeten wadslakje - Hydrobia acuta neglecta lege schelp of losse klep
datum: 2019-02-25
locatie: Brummen - Cortenoever - Heyendal (GE)

foto's:




Rob Koelman

#1
De vindplaats valt denk ik buiten de regio's waar (sub)fossiele wad- en zeeschelpen gevonden kunnen worden. Tenzij er daar zand van westelijkere plekken is aangevoerd (bijvoorbeeld voor de aanleg van wegen).

Hydrobia - brakwater tot mariene soorten - ligt dan niet voor de hand...
Met vriendelijke groet, Rob

alegro

#2
Dit is een heel erg versleten huisje, waarvan bovendien een heel groot deel van de laatste winding ontbreekt.
Heel erg lastig te determineren. Potamopyrgus antipodorum is mogelijk, maar dat is een pure gok.

Altijd lastig om dingen totaal uit context te determineren...
Grüezi mitenand,
Arjan

Andele

Het missen van de laatste winding zie ik niet zo 1,2,3. De rand van de mond is gaaf en wat je bedoeld lijkt me een soort omslagstructuur. Of kijk ik er dan raar tegen aan?

alegro

Citaat van: Andele op januari 24, 2020, 21:01:46 PM
De rand van de mond is gaaf en wat je bedoeld lijkt me een soort omslagstructuur.

Wat je met "omslagstructuur" bedoelt begrijp ik niet helemaal. Op de eerste en derde foto's is te zien dat
de aanhechting van de mondrand op de vorige winding een stukje verderop ligt en dat het dier die aanhechting
wat heeft verstevigd met een extra laagje (een callus).
Ik schat dat het huisje in onbeschadigde toestand ongeveer een kwart winding groter was.

Een grootte van plm. 5 mm komt volgens mij wel aardig overeen met P antipodorum.
Grüezi mitenand,
Arjan