Andrena

Gestart door han.endt, april 27, 2008, 14:26:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Iemand een idee waar ik dit bijtje (ongeveer) moet plaatsen. Ik kom er de met tabel niet uit, waarschijnlijk door al die haren en ik vind het lastig om de kenmerken van het middenveld goed te interpreteren. Ik kom steeds uit op een soort die het niet kan zijn. Met een hint kom ik zelf misschien weer wat verder. Met een determinatie kan ik zien waar ik de fout in ga. Veluws beestje, 11 mm. Met de tabel voor de geslachten kwam ik op Andrena.

Wat wordt er trouwens bedoeld met foveae.

wilde

#1
De foveae (enkelvoud=fovea) zijn bij insecten de delen op de bovenkant kop (frons) naast de ogen die wat verdiept liggen. Het gaat bij een determinatiekenmerk waarschijnlijk om de breedte daarvan of de wijze van beharing.

Voor de bij kan ik geen zekere naam bedenken. Bijen verkleuren in de loop van de tijd. Ook slijten ze door in gangetjes in de grond te lopen. Zo kan Andrena flavipes van rossig verkleuren naar vrij licht crèmekleurig, ongeveer zoals jouw bij. Die heeft ook een afmeting van ongeveer 11 mm. Maar of die het is ..... de verschijning als totaal lijkt er eigenlijk niet zo op.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

han.endt

#2
CiteerDe foveae (enkelvoud=fovea) zijn bij insecten de delen op de bovenkant kop (frons) naast de ogen die wat verdiept liggen. Het gaat bij een determinatiekenmerk waarschijnlijk om de breedte daarvan of de wijze van beharing.
Bedankt, hier kan ik wat mee.

han.endt

#3
CiteerBijen verkleuren in de loop van de tijd ......rossig verkleuren naar vrij licht crèmekleurig, ongeveer zoals jouw bij.
Inderdaad, de bijtjes waar ik op uitkom zijn steeds veel rossiger, vooral op de thorax.
T'is een nogal compact bijtje.

H. Meijer

#4
Waarschijnlijk praecox. Lange beharing tergieten.
Ik heb ze zelf gisteren ook nog gezien op bloeiende wilgen.

Ik stuur je nog wel even de inleiding (met de tekeningen van de Andrena's) van Scheuchl.

Groet,

Hilco

han.endt

#5
Inderdaad Andrena praecox. De tabel nog een keer helemaal gevolgd en kom nu toch vrij makkelijk op deze soort. Kon nu ook de vraag over de fovaea makkelijk beantwoorden. Al met al zo'n 5 à 6 uur met dit bijtje bezig geweest!
Bedankt voor de bijdragen!

CiteerIk stuur je nog wel even de inleiding (met de tekeningen van de Andrena's) van Scheuchl.
Geweldig. Ben héél benieuwd!