Onbekende vogel in park Lima (Peru)

Gestart door jossimons, januari 12, 2020, 22:00:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

jossimons

I would like to know which species this is
It concerns this observation
https://observation.org/waarneming/view/183838060
identification uncertain Unidentified bird - Aves indet. observed at 2020-01-04 Peru - Miraflores
Photos:




thanks in advance Jos Simons

PieWie

een vermillion flycatcher, rond Lima zijn die nogal donker

Groeten,
Pierre

temmie

Meer bepaald een Vermillion flycatcher ssp. obscurus (Pyrocephalus obscurus obscurus).
Enkel de vogels rondom Lima zijn zo donkerbruin, andere ondersoorten zijn vermiljoen rood.

Aan de andere kant van de Andes in de Amazone tot en met zuidelijk Zuid-Amerika heten die trouwens Scarlet flycatcher (ssp. rubinus).
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

janvdbrugge

Quote Temmie:
"Meer bepaald een Vermillion flycatcher ssp. obscurus (Pyrocephalus obscurus obscurus).
Enkel de vogels rondom Lima zijn zo donkerbruin, andere ondersoorten zijn vermiljoen rood."

Toch maar even een correctie: met dit antwoord (tikfout) maak je er bijna een eigen zelfstandige soort van (die dan natuurlijk niet Vermillion Flycatcher zou moeten heten, maar dat zou niet de eerste misleidende vogelnaam zijn). Het betreft dus Pyrocephalus rubinus obscurus, de ondersoort obscurus van de soort Pyrocephalus rubinus (waarvan P.rubinus rubinus de "nominaatvorm" wordt genoemd) (en die term "vorm" is eigenlijk ook weer aanvechtbaar, want forma is geen erkende taxonomische term . . .)
Ik heb even gekeken in A Field Guide to the Birds of Peru (J.F.Clements, 2001). Op p.172: "In race obscurus (Lima to Tacna) a melanistic or partially melanistic morph occurs. The male in this morph can be all dark, or with irregular amounts of red feathering on head and upperparts. The female of this morph is all dark, but some pink on vent is visible." Dat "can be" houdt blijkbaar in dat sommige obscurus-exemplaren de gebruikelijke vermiljoenrode kleur hebben. Als Peruaanse naam wordt "Mosquero Bermellón" gegeven, vertaling overbodig. Morph is beter dan vorm, maar in Nederlandse ornithologie hooguit als "verschijningsvorm" in gebruik, denk ik. De vogel op de foto lijkt overigens wel wat "rood" op de anaalstreek te hebben, zou dus vermoedelijk een vrouwtje zijn. 
Saludos, buen éxito, Jan van der Brugge

temmie

Misschien moet je er de door observation gebruikte IOC taxonomie eens bijnemen Jan, dan zal je zien dat het een Pyrocephalus obscurus ssp. obscurus is, en dus geen rubinus.

HBW houdt het (verwarring!) nog altijd bij Pyrocephalus rubinus ssp. obscurus. Maar IOC split de W-andes+ noordelijke Z-Amerika vogels als obscurus (ook die hele rode, en die hele donkere die ssp. obscurus heten), en de rest als rubinus.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Rutger Koperdraad

Beste Jos,

Bij de split van Vermilion Flycatcher heeft de noordelijke variant de Engelse naam behouden en de zuidelijke variant de wetenschappelijke naam. In Lima vinden we de ondersoort Pyrocephalus obscurus obscurus, die een normale en een donkere verschijningsvorm heeft. De kleur van de vogel zegt bij min weten niets over de ondersoort, want het gaat om verschijningsvormen. De donkere exemplaren worden overigens veelvuldig verkeerd geïdentificeerd, met name op eBird, door buitenlandse bezoekers, dus ik ben blij dat jij hem op het forum hebt gezet.

groet,
Rutger.
met vriendelijke groet,
Rutger Koperdraad.