Ervaring Bynolyt Stork 10x42 ? Veel chromatische aberratie

Gestart door accw1970, januari 12, 2020, 14:30:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

accw1970

Ik zie veel adviezen enzo als ik de zoekfunctie gebruik maar ik kan mijn specifieke vraag niet vinden. Misschien dat iemand in deze groep me hiermee kan helpen?

Ik heb onlangs na veel internetuitzoekwerk de Bynoly Stork WPR 10x42 DCF aangeschaft en ik vind dit op de meeste vlakken voldoen aan mijn wensen, zeker tav de prijs.
De verrekijker heeft een grote scherptediepte en daardoor draai ik makkelijk in focus. Het ligt lekker in de hand en is helder en scherp, MAAR.....
Ik vind dat deze kijker erg veel chromatische aberratie heeft bij hard contrast. Ik ben kritisch maar mijn goedkope en oude 25x10 Nikon (minder scherp, helder, fijn etc.) heeft dit helemaal niet.
Als ik nu naar een biddende valk kijk heb ik last van het kleuren patroon en elk meesje hoog in de boom heeft een paars petje :-(

Heb ik toevallig een slecht exemplaar (kan me dat niet voorstellen), hebben alle Bynolyt kijkers in deze prijsklasse daar last van, hebben alle kijkers in deze prijsklasse daar last van? Verwacht ik te veel?
Ik weet ik betaal niet de hoofdprijs en mag dan ook niet de top verwachten maar dit stoort mij enorm.
Wie kan me vertellen welke kijkers dit niet hebben (en welke prijsklasse) of dat ik mijn verwachtingen te hoog heb :-)
Verder vind ik het trouwens een prima kijker :-)

Alvast mijn dank.

grt,Alex

Jaap van Steensel

Dag Alex,
Zelf heb ik geen Bynolyt kijker, maar in de prijsklasse waarin jouw kijker zit, is het ook niet ongebruikelijk dat kijkers wat last hebben van CA/paarse randjes. Dat het zo erg is als je omschrijft doet mij vermoeden dat het toch om een exemplarische misser gaat. Heb je de kijker kunnen testen voor je 'm aanschafte? Je schrijft dat je veel internetspeurwerk hebt gedaan, heb je de kijker ook via internet aangeschaft? Retourneren kan natuurlijk altijd (als het binnen de herroepingstermijn valt), dus wellicht is dat nog een optie. En mocht je terug kunnen naar een winkel, vraag dan gewoon een ander exemplaar van dezelfde kijker, dan weet je het zeker. Maar zoals gezegd, is het in in deze prijsklasse niet ongebruikelijk. Zelf heb ik een kijker met ED glas, dat was voor mij een extra voorwaarde bij de aanschaf, nadat ik ook een aantal kijkers had getest zonder ED glas en mij bij bijna alle kijkers de paarse randjes ook storend waren opgevallen. Een van de weinig niet-ED kijkers die zeer beperkt CA heeft is de bekende Eden kijker. Mijn vorige kijker was een Kite kijker uit de jaren '90, die had ook nauwelijks last van CA, maar de scherpte en helderheid waren ook beduidend minder dan die van een kijker van tegenwoordig. Ik heb de indruk dat ook het verbeterde materiaalgebruik op het gebied van lenzen de optische fouten ook uitvergroten, zodat je weer ED-glas nodig hebt om dat te corrigeren.
Nogmaals, het is op basis van je verhaal lastig in te schatten hoe erg het echt is, maar het stoort jou in ieder geval en ik kan me dat wel voorstellen. De vraag is of je hiermee leert leven of dat het je blijft storen en je wellicht toch wat anders wil. In deze klasse is de Eden XP zoals gezegd een veelgeprezen kijker (€279), maar ook de Buizerd van de de Vogelbescherming (€332 ledenprijs) is een erg goede kijker. Ik heb beide kijkers uitgebreid kunnen testen/gebruiken en als ik rond de 300 een kijker moest kopen zou ik één van deze twee nemen, met een lichte voorkeur voor de VB kijker omdat ik de bouwkwaliteit net wat beter vind.