Zoals je zelf aan aangeeft is je budget vrij bescheiden. Dat geeft op zich niet, maar dat betekent dat je ergens concessies doet. Voor rond 150 is de keuze ook beperkter, dus dat maakt het kiezen eenvoudiger. Ik ken de genoemde Vortex niet, dus over de kijker zelf kan ik weinig melden. Maar als ik ook even google zie ik ook veel positieve reacties en dat brengt mij tot het advies om 'm toch ergens te gaan proberen. Je geeft aan dat je niet in de buurt van een winkel woont, maar een kijker zou ik niet zomaar ongezien/ongetest kopen. Je gaat er waarschijnlijk toch een hele tijd mee doen, dus is een investering van tijd altijd de moeite waarde. Lukt het echt niet om 'm te testen, laat 'm dan opsturen en kijk ondertussen nog even verder naar alternatieven. Een optie zou bijv. de Eden 8x42 HD zijn, dat is de eenvoudige variant van de veelgeprezen XP serie van hetzelfde merk, en deze kleine broer schijnt niet eens heel veel daarvoor onder te doen.
Maar gewoon zelf een kijker in handen hebben is het beste om te beoordelen, een review op internet geeft jou geen idee hoe een kijker in de hand ligt, hoe prettig de scherpstelling draait en hoe je zelf de scherpte en helderheid van het beeld ervaart. Dus zorg dat je een paar kijkers kunt vergelijken, hetzij thuis, hetzij in de winkel.