Slijmzwammen een paar weken gevolgd.

Gestart door Rene Hoogenboom, januari 12, 2020, 09:30:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Hoogenboom

De afgelopen 3 weken heb ik in het NH duinreservaat de bijgevoegde slijmzwammen gevolgd. Zij groeiden op een oude naaldboom (ik denk den maar is lastig te herkennen). Deels op de kale stam en deels onder een loszittende schors. Ik weet dat slijmzwammen veelal onder microscoop moeten maar daar ontbreken mij de middelen en de kennis voor. Het vinden van slijmzwammen en het vastleggen op de foto vind ik al mooi. Fotografisch gezien zijn ze namelijk prachtig.
Door de zwammen een aantal keer te bekijken heb ik de navolgende stadia gezien:
Fase 1 prachtige oranje roze bolletjes zie foto 1 en 2.
Fase 2 aan het opdrogen in verschillende stadia zie foto 3 tot en met 5.
Fase 3 verder opgedroogd tot gele bolletjes zie foto 6.
Fase 4 deels zijn ze uitgegroeid tot doorzichtige bolletje (bruin / rood van kleur) of tot "klavertjes" met rode steeltjes zie foto 7 en 8.
Mijn vraag is nu gaat het hier om 1 soort of toch meerdere soorten. Ik ben benieuwd.
Het is heel verhaal met aardig wat bijlagen. Ik vond het leuk om het op deze wijze een keer te doen.
Alvast bedankt voor de moeite en de eventuele reacties.

Met vriendelijke groet,
René

jokeb

Dag Rene,  wat leuk dat je dit met je camera zo gevolgd hebt. Leuk om zo het hele proces vast te leggen. Je ziet bij de 4e foto van boven ook goed dat er in het groeiproces ook storingen zijn opgetreden, ingedeuk, verdroogd, enz. Het zou mogelijk een Hemitrichia kunnen zijn.
groet,
Joke

Rene Hoogenboom

Beste Joke,

Bedankt voor de reactie. Inderdaad  niet alle slijmzwammen zijn ongeschonden door het groeiproces gekomen.
Het zijn inderdaad waarschijnlijk langdraadwatjes of draadwatjes.
Nogmaals bedankt voor de reactie.
Groetjes
Rene

Marian Jagers

Dag Rene,

Je vondst is opvallend van kleur veranderd.
Dit is een Arcyria maar de kleur is zo lichtgeel geworden dat je inderdaad gaat denken aan een Trichia of Hemitrichia.
Jammer dat je vooral foto's hebt gemaakt van de bovenzijde. Beter is om foto's van de zijkant te maken.
Op de laatste foto's zijn lege bekertjes te zien, de steeltjes zijn roze.
Ik denk daardoor dat dit A. ferruginea is, die normaal meer okerkleurig is.

Een hint. Onrijpe slijmzwammen zijn heel kwetsbaar (de vruchtlichamen op foto 4 zijn allemaal mislukt). Als je slijmzwammen volgt, laat ze dan zoveel mogelijk zitten op de vindplaats zoals je ze vond en raak ze niet aan.

Groeten Marian

Rene Hoogenboom

Beste Marian,

Allereerst bedankt voor jouw reactie dat waardeer ik zeer. Je hebt er mijns inziens veel kijk op en ik vind het prijzenswaardig dat je die kennis ook wil delen.
Ik heb de slijmzwammen bij elk bezoek niet aangeraakt juist om te zien hoe zich ontwikkelen. Jij had mij al eerder op kwetsbaarheid gewezen vandaar. Het was in de periode dat ik de slijmzwammen volgde vaak regenachtig met enorme plensbuien. Ik weet niet of dergelijke zaken invloed hebben op de ontwikkeling. Een deel zat veilig onder de schors en deel stond redelijk open en bloot.
Bedankt voor de tip om ook foto's van de zijkant te maken. Veelal maak ik foto's van alle kanten maar dat was in dit geval door de plek niet echt mogelijk (was een stam van ruim 6 meter, die verschuif je niet even). De steeltjes maken de foto's vaak mooier dus als het kan pak ik die zeker mee. Ik denk dat jij met het roodstellige netwatje juist zit. In alle fasen lijkt lijken de zwammen daar het meest op.

Nogmaals bedankt.
Met vriendelijke groet,
Rene