Cantharidae larva (meegenomen om op te kweken)...?

Gestart door Rayan Majoor, januari 08, 2020, 16:18:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

vandaag bij het wachten op de bus deze keverlarve gevonden. Ziet eruit als een weekschildkeverlarve, klopt dit? En wat zou ik deze te eten moeten geven? Ik kan me iets herinneren van dat veel weekschildkeverscarnivoor zijn, maar echt als een jager vind ik deze er niet uitzien...
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183977066/.
1 Weekschildkever (soldaatje) onbekend - Cantharidae indet. larve/nimf, uitgekweekt en losgelaten
datum: 2020-01-08
locatie: Wageningen - Droevendaalsesteeg (GE)

foto's:





Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Oeh - is wel vies  ;D

Lijkt inderdaad wel een Cantharidae, al vind ik de kop op het eerste gezicht erg plat (?)

Ze zijn inderdaad carnivoor en de meeste eten wormen, slakken, rupsen of andere weke larven. Er zijn ook successen bekend met opkweken op gehakt (van een paar grotere Cantharis-soorten), maar ik heb natuurlijk geen idee of dat voor alle soorten zou werken.

Zelf heb ik er nog niet veel uitgekweekt - 2 of 3 ofzo en die heb ik in een bakje buiten gehouden met een laagje aarde, wat strooisel en af en toe wat kleine slakjes, regenwormpjes of potwormen en soms op goed geluk wat dooie vliegjes enzo, waarvan ik geen idee heb of eraan gegeten is (baat het niet dan schaad het niet en is er wat keuze).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Hoi Arp,

Bedankt voor je reactie :blink:! Hij was inderdaad niet zo schoon (waarschijnlijk net uit een modderige wegberm gekropen). Ik zal hem dit weekend wel even 'wassen' en betere foto's maken :angel:. De kop is inderdaad erg plat (viel mij ter plekke ook al op). Deed me haast denken aan de rupsen van de eikenvlekmot (een mineerder).
Ik ga hem proberen met wormen en slakjes (en eventueel wat springstaartjes) op te kweken.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

De larve heeft nu een eigen bakje met aarde, blaadjes, slakkeneitjes, slakjes en muggen-/vliegenlarfjes. Schoonmaken lukte alleen niet: de larve leek sterk waterafstotend (bleef alleen maar op het water drijven en kwam er zo goed als droog weer uit, zelfs als ik het water direct op de larve gooide). Ik zal alsnog later wel even wat extra foto's uploaden, maar wat er onder het vuile laagje zit gaan we niet zien voordat ie weer vervelt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl