hybride kuifeend x topper?

Gestart door robll, januari 11, 2020, 20:31:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

robll

De eend heeft wat witte veren zowel boven als onderaan de snavel, maar wel een kuifje. Zat tussen de kuifeenden. Is dit een hybride of toch een kuifeend of topper?

https://waarneming.nl/observation/184245036/

mgieskens

Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

robll

Is het zo dat eend met kuif = kuifeend, onafhankelijk van wit bij de snavel?

OlivierO

Citaat van: robll op januari 12, 2020, 20:08:51 PM
Is het zo dat eend met kuif = kuifeend, onafhankelijk van wit bij de snavel?

Er zijn mogelijk nog wel eenden met een kuif in de wereld, maar als het gaat tussen Topper en kuifeend dan is een eend met een prominente kuif zoals hier wel een kuifeend. Die kuifeend heeft vaak ook een variabele hoeveelheid wit bij de snavel, zoals bij Topper. Het is een verzameling van kenmerken dus.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

robll

Okee, dat is wel duidelijk zo. Bedankt voor de uitleg. Ik heb de waarnemeing gezet op kuifeend.

OlivierO

Nog een heel goed kenmerk, dat op jouw foto's goed zichtbaar is, is de zwarte "nagel" op de snavel. Vergelijk die vorm eens met Kuifeend, Topper én de hybrides onderling.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

robll

Bedankt voor de tips. Ik zag ook nog dat de topper bijna alleen rond het IJsselmeer voorkomt. Dat maakt het ook weer wat makkelijker.

mgieskens

Mijn antwoord was misschien wat kort.
Wat ik bedoelde aan te geven was, dat de witte vlekken in de buurt van de snavel ook in deze vorm/hoeveelheid niet ongebruikelijk zijn voor een Kuifeend.
Als dat de enige reden was om te twijfelen richting Topper, blijft er niet veel reden meer over waarom het niet gewoon een Kuifeend zou zijn.
De redenen waarom het wel een Kuifeend is, zijn inmiddels ruimschoots door Olivier benoemd.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft