Mosmijt spec. Lijkt op Atropacarpus striculus .

Gestart door karinarie, januari 11, 2020, 17:45:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/184224768/.
1 Mosmijt onbekend - Oribatida indet. imago, handvangst en in collectie
datum: 2020-01-07
locatie: Wassenaar - Terveken / Jagerslaan e.o. (ZH)

foto's:






Lengte ongeveer 0.8 mm. Kan de pootjes intrekken en m.b.v. een prodorsale plaat het gepantserde lijfje hermetisch afsluiten ( engels : ptyctimous , ook wel box - mite genoemd , dit komt voor bij verschillende groepen mijten ) . Ziet er dan uit als een zaadje . Op internet zag ik een foto van Atropacarpus striculus die er sterk aan deed denken . Op de foto's worden enkele kenmerken vermeld .

paulhoekstra

met deze kenmerken zijn er 3 mogelijkheden: Steganacarus spinosus, Atropacarus striculus en A. wandae. S. spinosus heeft 15 paar haren op het notogaster (achterlijf), de 2 soorten Atropacarus hebben 16 paar haren. Voor het verschil tussen de 2 soorten Atropacarus moet je de haren onder een microscoop bekijken (minstens 100x vergroting), staafformig en ruig beborstelt bij A. striculus en kaal met spits uiteinde bij A. wandae.
groeten,
Paul

karinarie

Hallo Paul ,
dank je wel . Ik ga hem nog een keer bestuderen .

groetjes Arie

karinarie

Hallo Paul ,
van opzij gezien zijn er ( als de drie haren op de donkere lijn naast de buikplaat niet worden mee geteld ) 8 haren aanwezig . De haren zijn kaal en spits . ( heb er een schematische tekening van gemaakt die nog bij de waarneming geplaatst moet worden ) .

groetjes Arie

paulhoekstra

Hallo Arie,

Dat zijn minstens 7 haren te weinig, het gehele achterlijf moet er 30 of 32 hebben. De haren op het buikplaatje moet je niet meetellen, maar wat ernaast staat wel. Misschien zijn er een paar haren afgebroken? Als dat zo is, dan moet je het beest ophelderen en onder lichtmicroscoop kan je dan puntjes zien waar de haren hebben gestaan, makkelijker is dan om naar wat andere kenmerken te kijken. Overigens, het lijkt erop dat de haren aan de zijkant niet afstaan, maar liggen en alleen bovenop afstaan, in dat geval zou het Steganacarus magnus zijn.

Ik wou de tabel van Steganacarus (waarin atropacarus als subgenus staat) uit Weigmann 2006 toevoegen, maar dat bestand is te groot, als je een pm stuurt kan ik de pdf mailen.
groeten,
Paul

karinarie

Hallo Paul ,
met de determinatietabel kom ik uit op Steganacarus magnus forma magna . Inderdaad 15 paar haren op het notogaster , waarvan minimaal 3 aan een zijkant liggend . ( kaal en spits ) . De afmetingen waren wel aan de kleine kant voor deze soort . Prodorsum 282 micron , notogaster 658 micron . ( hoogte 498 micron ) . Een van de rugharen 140 micron . ( gemeten bij 100 x , de afmetingenlijst van 1000 x met 10 vermenigvuldigd )

groetjes Arie

paulhoekstra

groeten,
Paul

karinarie

Hallo Paul ,
moet 'm nu nog even aanvragen . Staat nog niet in de database .

groetjes Arie