Dode ongeschonden muis

Gestart door OlivierO, januari 11, 2020, 11:32:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/183635036/.
1 Ware Muis onbekend - Muridae spec.
datum: 2019-12-31
locatie: Rochehaut (LX)

foto's:



Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

#1
Eén van de bosmuizen (gewone of grote).

Als ik de eerste en derde foto hierboven goed heb geïnterpreteerd is er alleen een langwerpig vlekje in de lengterichting tussen de voorpoten aanwezig. Dan kom je uit op gewone bosmuis (Apodemus sylvaticus).

Bij bosmuizen is het aan te raden altijd ook een foto te maken van het gebied tussen de voorpoten. De grote bosmuis (A. flavicollis) heeft bijna altijd een doorlopende geelbruine halsband tussen de voorpoten.

Er zijn meer verschillen tussen de gewone en de grote bosmuis, maar die zijn vaak lastig te interpreteren op foto's.
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Ik had al vanuit allerlei richtingen foto's genomen en dat is nog maar nipt goed begrijp ik dan?  :-\

Welke zekerheid heb je voor Gewone bosmuis?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

#3
Citaat van: OlivierO op januari 11, 2020, 19:35:42 PMWelke zekerheid heb je voor Gewone bosmuis?

Tsja, er is naar mijn mening geen enkel kenmerkt te zien dat specifiek wijst op grote bosmuis...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Voor meer zekerheid over de determinatie kun je nog een uitsnede maken van het rood omlijnde gedeelte in de derde foto (zie hieronder). Daarbij niet teveel contrast en helderheid in de foto, anders 'overstraald' de witte buikvacht het beeld. Ikzelf ben overigens ondertussen overtuigd van gewone bosmuis.

Met vriendelijke groet, Rob