Hoofdmenu

oranje drol

Gestart door robll, januari 10, 2020, 19:49:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

robll

Ik vond deze uitwerpselen vlak bij een beverburcht in een wilgenbos. In eerste instantie dacht ik dat het van een bever was, maar blijkbaar hebben die een heel andere vorm.
Maar wat is het dan?
De kleur is niet aangepast in de foto, het was in werkelijkheid ook deze kleur. Bij nadere beschouwing bleken er pitten van rozenbottels in te zitten, wat de oranje kleur verklaard.
De wilgenblaadjes in de foto geven de grootte wel aardig aan. een slag kleiner dan de gemiddelde hondendrol.
Het zou natuurlijk van een kleine hond geweest kunnen zijn maar:
1) het ziet er naar uit dat alleen maar rozenbottels gegeten zijn
2) het was erg modderig, een hond zal daar niet vrijwillig rondlopen, de baas zou overredingskracht nodig hebben om hem mee te slepen

Wat denken jullie ervan?

Rob Koelman

Als het om een zoogdier gaat komen bijvoorbeeld vos en marter in aanmerking.

Maar dit kan wat mij betreft ook van een vogel zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Citaat van: robll op januari 10, 2020, 19:49:39 PM
Ik vond deze uitwerpselen vlak bij een beverburcht in een wilgenbos. In eerste instantie dacht ik dat het van een bever was, maar blijkbaar hebben die een heel andere vorm.
Maar wat is het dan?
De kleur is niet aangepast in de foto, het was in werkelijkheid ook deze kleur. Bij nadere beschouwing bleken er pitten van rozenbottels in te zitten, wat de oranje kleur verklaard.
De wilgenblaadjes in de foto geven de grootte wel aardig aan. een slag kleiner dan de gemiddelde hondendrol.
Het zou natuurlijk van een kleine hond geweest kunnen zijn maar:
1) het ziet er naar uit dat alleen maar rozenbottels gegeten zijn
2) het was erg modderig, een hond zal daar niet vrijwillig rondlopen, de baas zou overredingskracht nodig hebben om hem mee te slepen

Wat denken jullie ervan?

Als de baas er kan lopen dan kan de hond het zeker. En voor sommige honden geldt toch echt: Hoe meer drab hoe leuker  ;D
Groet, Hannie

robll

Tja misschien, er zijn vast wel honden die van drab houden. Zijn er ook honden die gek van rozenbottels zijn?
Een vogel van dat formaat die bij tijd en wijle een dieet van alleen rozenbottels heeft, heb ik nog niet zien vliegen. Ben wel benieuwd welke soortgroep daar in aanmerking voor zou komen.

tekenaar

#4
ja, er zijn honden die zelf rozebottels plukken om te eten (en bijvoorbeeld bramen of appeltjes, er zijn er ook die gek zijn op rauwe bloemkool en broccoli). In principe verschilt het dieet van hond niet zoveel van dat van vos, d.w.z. opportinistisch, 60% dierlijk en de rest wat ze weten te vinden. De meeste honden krijgen dat in de vorm van geperste brokjes.

Mijn eigen hond verdraagt geen brokjes (dan krijg je drab poepjes) en die voer ik daarom op een veel natuurlijkere manier. Gekookte groentes (gekookt vanwege de verteerbaarheid) + rauw vlees met bot. Niet alle dagen voer ik hetzelfde, en gevolg is dat ontlasting er ook verschillend uitziet. Veel rijst = hele bleke keutels. Veel rauwe kip met rauw kippenbot erin (gewoon hele kippenbouten, ruggen en zo - let wel, verhit/gekookt kippenbot kan levensgevaarlijk splinteren) = lichtbruin met een slijmcoating voor makkelijk naar buiten glijden. Rundvlees (al dan niet met bot) = donkerder en een stuk zachtere ontlasting enz.

Wat ik zo op forums oppik is dat rauw voeren een trend wordt onder honden- en kattenbezitters. Niet altijd met zo'n noodzaak erachter als bij ons beestje, maar meer in de overtuiging dat fabrieksvoer onnatuurlijk is (maar veel honden zijn ook onnatuurlijke beesten ...). Niet alle eigenaren worden gehinderd door basiskennis diervoeding en er komen tegenwoordig weer gevallen voor van Engelse ziekte (ontkalking van botten) bij honden ...

De moraal hiervan is dat je dus weer een steeds grotere variatie aan hondendrollen vindt, in structuur en kleur. Bij deze oranje drol sluit ik hond niet uit, maar ik kan geen zekerheid geven en vos en marter zijn zeker ook kandidaten.

Op de foto ons huis-roofdiertje (deze eet o.a rauwe paprika's, liefst rood of geel, niet groen :) ) Ze is stapelgek op nattigheid. Modder en geurtjes maken daarbij niet uit. Koud weer ook niet. Met een stevige vorst wil ze nog steeds in een plas modder gaan liggen. Baas heeft overredingskracht nodig om haar eruit te houden.  ;D


Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

robll

Bedankt voor de soms uitvoerige bijdragen. Honden zijn blijkbaar net zo gek als ik om door de modder te banjeren.

Okee, de top 3 is: modderige hond die rozenbottels kauwt of dito vos of marter.
Helemaal zeker zullen we het nooit weten denk ik, het valt niet te beoordelen of te categoriseren.
Ik heb het ook niet op waarneming.nl gezet.

tekenaar

dat lijkt me prima. In dit soort situaties is vaak de beste optie om een wildcamera op te hangen, als dat kan (i.v.m. privacy van mensen die er mogelijk zijn en risico van diefstal).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jva

Citaat van: robll op januari 14, 2020, 09:09:38 AM
Helemaal zeker zullen we het nooit weten denk ik, het valt niet te beoordelen of te categoriseren.

Niet op uiterlijk nee, maar mocht (in theorie) een spectaculaire soort niet uitgesloten kunnen worden dan kan dna onderzoek uitkomst bieden. Nu zal dat hier ver gezocht zijn, maar wie weet in de nabije toekomst als er een doe-het-zelf pakket op de markt komt. De technologie gaat razendsnel.. :duim:
Jelle