Caligo illioneus of C. treucer? in Amsterdam (NL)

Gestart door EteA, januari 09, 2020, 21:14:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

EteA

Dag,

Bijgevoegde foto is deze zomer in een huis in Amsterdam gevlogen. Lijkt mij een Caligo, waarschijnlijk ontsnapt uit de vlindertuin Artis of de nabijgelegen Hortus. Is deze vlinder op naam te brengen? En toch maar een waarneming van maken?

Groeten Edo

Martin Scheper

#1
Met Caligo treucer zul je C. teucer bedoelen en die is het denk ik niet omdat je bij deze soort op de bovenzijde van de voorvleugel langs de buitenrand een donkerdere zone zou verwachten (maar hoe goed is de vlinder op jouw foto te beoordelen gezien de beschadigingen), maar vooral de onderzijde van de voorvleugel klopt niet omdat er bij C. teucer parallel aan de buitenrand een licht bandje loopt (edit: op ongeveer een derde deel van de vleugel van de rand af) en die ontbreekt bij de vlinder op de foto.

Of het C. illioneus is durf ik niet te zeggen. Op de onderzijde van de achtervleugel heeft C. illioneus doorgaans twee ogen en niet het middelste, kleinste oogje; maar op de site butterfliesofamerica zie ik ook wel foto's bij C. illioneus die wel een derde = het middelste, kleinste oogje hebben.

Caligo sp. zijn lastig, en of het C. brasiliensis is durf ik ook niet te zeggen, maar dat lijkt me wel een soort waarnaar je ook nog even moet kijken.

En wellicht kun je bij Artis en de Hortus navraag doen welke Caligo soort of soorten ze hebben ......

http://butterfliesofamerica.com/L/t/Caligo_a.htm
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

Gistermiddag heb ik bij Caligo illioneus vooral gekeken naar de onderzijde van de achtervleugel. Maar nu ik nog een keer kijk en ook nog wat andere bronnen heb geraadpleegd zou het wel eens zo kunnen zijn dat net als bij Caligo teucer ook C. illioneus op de onderzijde van de voorvleugel op een derde van de buitenrand / achterrand een licht bandje heeft, zie afbeelding B (dat zou dan wel betekenen dat niet alle foto's bij C. illioneus subsp. oberon op de site butterfliesofamerica juist zijn).
Dan is de vlinder op de foto van Edo noch C. teucer noch C. illioneus.

Afbeelding A: Caligo teucer; 1 en 2 mannetje; 3 en 4 vrouwtje. P.S. En het blijkt dat de donkerdere band langs de achterrand op de bovenzijde van de voorvleugel bij C. teucer zoals ik gisteren zei alleen bij het mannetje zo is en niet bij het vrouwtje.


Afbeelding B: Caligo illioneus; 3 en 6 mannetje; 4 en 5 vrouwtje.


Bron afbeeldingen: Gernaat, H.B.P.E., B. G. Beckles & T. van Andel, 2012. Butterflies of Suriname. A natural history.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

EteA

Dag Martin,

Artis heeft gereageerd: De gevonden vlinder is inderdaad een Caligo soort: uilvlinder (Caligo memnon).
Verder wacht ik de exacte vindplaats nog af voor ik het invoer.

Gr Edo

EteA


EteA