hagedis op 3600m langs zonnig pad Dhaulagiri (Nepal)

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, januari 08, 2020, 20:29:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/183985248
onzeker Hagedis onbekend - Lacertidae indet. gezien op 2019-10-17 Nepal - Karnali
Foto's:


bij voorbaat dank Bep van Pelt-Verkuil


Ik kwam op skink maar vind de poten er te stevig voor

rikk

Ik ken de soorten van Nepal niet, maar het lijkt me inderdaad wel een skink.
Sommige soorten skinken, die veel op rotsen klimmen, hebben goed ontwikkelde poten.
Rik

Bep van Pelt-Verkuil

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Himalayan_Ground_Skink_Asymblepharus_himalayanus_by_Ashahar_alias_Krishna_Khan.jpg
Maar het zou kunnen dat er ook andere namen zijn; Scincella ladacensis himalayana
Ik vind het dier op mijn foto er wel op lijke


deze lijkt er wel heel veel op. maar ik dacht dus dat alle skinks heel slecht ontwikkelde poten hebben.

Er zijn er weinig hagedissen beschreven voor de Himalaya; een agame is het zeker niet.

L.M.R. Nanhoe & P.E. Ouboter: The distribution of reptiles and amphibians in the
Annapurna-Dhaulagiri region (Nepal).
Zool. Verh. Leiden 240, 12-viii-1987: 1-105, figs. 1-16, tables 1-5, app. I-II. — ISSN 0024-1652.

In dit artikel een determinatietabel van de hagedissen die 1 vallei naar het oosten zijn gevonden


Bep

rikk


Het is in elk geval een skink.


Van de skinken die in dat artikel genoemd worden, vind ik Sphenomorphus maculatus er het meest op lijken. De goed ontwikkelde poten van die soort worden ook expliciet genoemd.
De 'ground skinks' (Scincella) hebben veel kleinere poten en lijken er sowieso veel minder op.

Maar ik heb me tot dusver nooit in de reptielen van de Himalaya verdiept, dus zekerheid kan ik niet geven.
Rik

Bep van Pelt-Verkuil

Ik ook niet zo erg; maar de naam spotted forest skink, maculated forest skink or stream-side deed me vermoeden dat het dier mogelijk niet zo hoog in de bergen voorkomt. Waar ik hem fotografeerde (3600m) heb je nog her en der een juniperus en wat struiken en is er behalve een brede snelstromende rivier met een zijstroompje maar verder is het er gortdroog.
Hij is beschreven van Chitwang NP en dat is een laagland-natuurreservaat.

In het artikel zeggen ze:
A species confined to a few, low altitude localities along rivers.
They occurred at the edge of the forest, between the stones of the riverbed.
Probably it is a species that is confined to riverine forest
Dus ik denk niet dat die het is....

Scincella ladacensis ladacensis (cf Asymblepharus ladacensis) komt op high altitude steppes voor en ze noemen Dolpo (waar wij waren); ik heb het document gezocht op trefwoord high altitude en dan kom je op deze soort uit (als enige).

Zou dit hem dan toch zijn?

Bep