Hoofdmenu

Lathyruswikke?

Gestart door H Timans, januari 08, 2020, 18:34:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183926818/.
1 Lathyruswikke - Vicia lathyroides
datum: 2020-01-06
locatie: Leiden (ZH)

foto's:




Bij voorbaat dank!
Mvg Harold Timans

nielseimers

Het zou kunnen, maar in jong stadium zijn Lathyuruswikke en Voederwikke uiterst lastig te onderscheiden. De steunblaadjes zijn min of meer gelijk van vorm en in jong stadium zijn bij beide soorten de ranken onvertakt. Vaak heeft Lathyruswikke in jong stadium een uitgerande bladtop van de deelblaadjes, dat zie ik hier niet.

H Timans

Tja, moeilijk geval. Ik zal de soort dan onzeker houden. In een later stadium zal ik weer eens gaan kijken.
Mvg Harold Timans

Rob Koelman

Citaat van: H Timans op januari 11, 2020, 14:33:43 PMTja, moeilijk geval. Ik zal de soort dan onzeker houden. In een later stadium zal ik weer eens gaan kijken.

Citaat van: H Timans op januari 11, 2020, 14:33:43 PMTja, moeilijk geval. Ik zal de soort dan onzeker houden. In een later stadium zal ik weer eens gaan kijken.

Veel zuiverder zou zijn om de waarneming op wikke spec. te zetten. Niels geeft al aan dat voederwikke een alternatief is dat op basis van de vorm van de bladtop van de deelblaadjes zelfs beter past dan lathyruswikke. Nu wordt gekozen voor de meest zeldzame kandidaat...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

En " in een later stadium " is helaas [helaas]vaak niet haalbaar.
Groene groe[n]tjes.Rien.

H Timans

Jullie hebben gelijk, de waarneming op een onzekere zeldzaamheid (al is het daar niet zeldzaam!) zetten is hier onverdedigbaar. Ik hield vast aan onzekere Lathyruswikke omdat hij in de omgeving veel gevonden wordt en omdat het habitus wel veel lijkt op vroeg stadium van lathyruswikke. Ik twijfelde echter door de de te bollige blaadjes en de standplaats is niet typisch (te rijk en vergrast, i.p.v. zandig), vandaar dat ik het op het forum plaatste. Daarnaast, en ik kan dit mis hebben (uitgerand = bladtop (variabel diep) ingedeukt, toch?), zie ik op de derde foto wel een uitgerande bladtop met stekelpuntje, al is het niet zo sterk uitgerand als volwassen blaadjes van lathyruswikke en is dit niet bij elk blaadje even goed zichtbaar of aanwezig. Ik studeer trouwens biologie op 100 meter afstand van het plantje dus dat later weer opzoeken is niet zo moeilijk, ervan uitgaande dat de plant er dan nog staat.  ;D

In de nieuwe Heukels' staat bij een opmerking dat bij jonge exemplaren van V. Sativa het verschil met Lathyruswikke zo moeilijk kan zijn, dat het alleen o.b.v. van zaadverschillen en de meeldraadbuis te zien is. O.b.v. al deze info zal ik de naam wijzigen naar wikke onbekend, al denk ik dat het uiteindelijk V. Sativa blijkt te zijn :)
Dank voor de reacties.
Mvg Harold Timans