Physarum

Gestart door keesboele, januari 08, 2020, 14:16:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

keesboele

Gister deze ook al gepost, toen adviseerde Joke om vooral de bovenkant beter te laten zien en microscopisch te bekijken. Zij kwam toen uit op een mogelijke Physarum. Wordt het zo al wat duidelijker?
Met vriendelijke groet,

Kees Boele

jokeb

Dag Kees,

Wat leuk dat je zo met Myxomyceten bezig bent. Heb je boeken waar een sleutel in staat?
Er komt best het één en ander kijken om er een naam aan te plakken. Je kijkt eerst naar hoe het vruchtlichaam eruit ziet. Hoe ziet de buitenkant eruit, welke kleur heeft het, hoe groot is het en welke vorm. Hoe ziet de steel eruit.
Dan blaas je er eentje leeg en kijkt wat je dan ziet. Daarna maak je een preparaat waar ook een stukje van de buitenkant inzit. Zie je bij de buitenkant bijvoorbeeld kristallen/sterren dan is het een Didymium, zijn er kalkstukjes dan is het Physarum. Dus eerst de groep zoeken en dan met de sleutel van de groep ga je verder. Hoe zien de sporen eruit, kleur, afmeting, hebben ze wratjes of een netwerk,enz.
Leuk om te doen maar ook best pittig in het begin. Gelukkig kun je altijd hulp krijgen.
Dit maakt zoals je wellicht begrijpt dat we aan de hand van deze foto nog niet heel veel kunnen zeggen over wat het is.
groet,
Joke

keesboele

Ik ben nog zo'n oude bioloog die nog het grote boek van Nannenga in de kast heeft staan. Buitengewoon lastig om daar mee te werken. Jouw tips voor de buitenkant neem ik mee. Lezend, kijkend, vergelijkend kom ik nu uit op Physarum album.
Met vriendelijke groet,

Kees Boele

jokeb

Nannenga is een prima boek, wel wat verouderd maar ik gebruik het veel. Wanneer je wilt laten controleren of je het goed hebt gedaan kun je hans vragen of hij het wil nakijken voor je. Zie bovenaan deze pagina bij : laten controleren van Myxomyceten.
groet,
Joke