Hoofdmenu

Koolzaad?

Gestart door Geum rivale, januari 07, 2020, 19:25:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Onderste blad nagenoeg onbehaard, maar snavel van de vrucht vrij lang.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183956058/.
1 Koolzaad + Raapzaad - Brassica napus + Brassica rapa bloeiend
datum: 2019-06-28
locatie: Hoogkerk - Vierverlaten (GR)

foto's:


Kees van Reenen

nielseimers

Ziet er goed uit voor Koolzaad  :right: Alle stengelbladen zijn blauwgroen van kleur, de bladvoet is half stengelomvattend. Het kenmerk van de wel of niet boven de bloemknoppen uitstekende bloemen is aan het einde van de bloei (en bij nabloei) niet betrouwbaar. Dit mag je m.i. Koolzaad noemen.

Geum rivale

Kees van Reenen

dirder

Hoe onderscheiden jullie Koolzaad en Wilde kool (en cv's) buiten het (koolzaad-bloei)seizoen? Lijkt me nog niet zo makkelijk? Nog een vraagje: Heeft iemand ooit al (koolzaadakkers niet inbegrepen) rozetten edm. van Koolzaad tijdens de winter gevonden?
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Citaat van: dirder op januari 07, 2020, 20:35:52 PM
Hoe onderscheiden jullie Koolzaad en Wilde kool (en cv's) buiten het (koolzaad-bloei)seizoen?
De overduidelijk Kool cultivars (voedselgewassen) haal je er gauw uit. De niet overduidelijke cultivars (Brassica oleracea s.l.) kunnen sterk op Koolzaad/Raapzaad lijken, maar hebben vaak dikker, steviger en/of blauw berijpt blad en vaak (niet altijd) geen stengelomvattende bladvoet. Maar er zullen ongetwijfeld met enige regelmaat planten foutief op naam gebracht worden. Lastig spul.

Citaat van: dirder op januari 07, 2020, 20:35:52 PM
Heeft iemand ooit al (koolzaadakkers niet inbegrepen) rozetten edm. van Koolzaad tijdens de winter gevonden?
Dat weet ik niet, ik kan Zwarte mosterd, Witte mosterd, Herik Koolzaad en Raapzaad in rozetvorm niet onderscheiden. Die soorten staan bij ons als enigen binnen de familie nog niet beoordeeld, dus ik vermoed dat de andere validatoren dit ook niet goed durven.