Welke doodgraver is dit?

Gestart door karinl, januari 07, 2020, 10:02:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

karinl

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/175139302/.
1 Krompootdoodgraver - Nicrophorus vespillo imago, op licht, gezien
datum: 2019-06-24
locatie: Swalmen - Groenewoud (LI)

foto's:


ObsId denkt voor 98% de Gewone, ik denk Krompoot, maar ik weet er niets van.:-)

KoenVerhoogt

Lijkt mij ook Nicrophorus vespillo
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

William de Jong


Groeten, William de Jong

karinl

Dank jullie wel.

Dan zie ik het verschil toch goed...denk ik...:-)

Groetjes.
Karin.

Arp

#4
Dan kunnen jullie me ook vast wel uitleggen waarom het geen investigator zijn kan ... ?

P.S. sorry, ik bedoel interruptus natuurlijk  :rolleye:

P.P.S. Voor de duidelijkheid - ik denk ook dat het vespillo zal zijn, maar echt lekker goed zichtbaar is het beslist allemaal niet (vind ik)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ed Colijn

jullie hebben allemaal gelijk: vespillo. Kromming in de achterschenen is (voor mij) duidelijk genoeg en op de voorrand van de halsschild zijn (misschien met enige fantasie) resten van de beharing te zien.

En om dat irritante inloggen nog maar eens voor het voetlicht te brengen: als je een link opgestuurd krijgt en daarop klikt kan je niet reageren en moet je eerst inloggen....
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Arp

Hoi Ed,

ik zie nu pas dat je deze al goedgekeurd had. De (schijnbaar?) kale voorrand van het halsschild zette me aan het denken en dan is die achterscheen ook zo onscherp dat het misschien nog schaduw of een bewogen spore zou kunnen zijn. Dan is het 1-1 vespillo-interruptus.

Nu je het zegt, zou je inderdaad misschien een vage suggestie van haren midden op de voorrand erbij kunnen fantaseren, maar ook de dekschilden lijken op de foto niet meteen behaard, vandaar mijn aanvankelijke "alert" :)

De vorm/verdeling van de vlekken op de dekschilden pleit dan weer meer voor een "standaard" vespillo (bijvoorbeeld achterste vlekken los van de achterrand en voorste vlekken vooraan ook boven de epipleuren (?? slecht te zien) uitgetrokken naar voren, maar ik durf daarop geen harde conclusies te trekken want ik ken de variabiliteit van interruptus niet goed genoeg (volgens mij zwerven er ook heeeeeeel veel verkeerd gedetermineerde foto's met die naam op internet).

Hoe bruikbaar zijn deze kleur"kenmerken" volgens jou?
1) achterste vlekken los/vast van achterrand
2) dekschild vooraan ook boven de epipleuren oranje
3) voorste vlekken wel/niet verbonden op de naad

1) vertrouw ik zelf niet - hoogstens iets indicatief misschien, maar misschien vind jij die bruikbaarder?
2) bij vergelijkingsmateriaal waar ik 100% vertrouwen in heb zie ik dat nooit, maar er zijn veel foto's op internet waar dit wel zo is en die ik niet helemaal als interruptus durf uit te sluiten
3) jij gebruikt die als goed kenmerk in de soortzoeker, maar ik ken een paar foto's waarvan ik vermoed dat ze toch interruptus zouden kunnen zijn waar die vlekken wel breed tegen elkaar aan liggen bij de naad. Of is het zo dat dan in elk geval de opstaande rand van de naad zelf zwart blijft en dat dit doorslaggevend is?

Anyway - ik vond hier dus dat er misschien iets te gemakkelijk over een mogelijke interruptus heen gekeken werd...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

OT
Citaat van: Ed Colijn op januari 08, 2020, 08:45:37 AM
En om dat irritante inloggen nog maar eens voor het voetlicht te brengen: als je een link opgestuurd krijgt en daarop klikt kan je niet reageren en moet je eerst inloggen....
Daar wordt samen met SMF naar gezocht momenteel

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443812.msg2368337#msg2368337
https://www.simplemachines.org/community/index.php?topic=571193.0
https://www.simplemachines.org/community/index.php?topic=571114.0
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ed Colijn

Citaat van: Arp op januari 08, 2020, 09:29:45 AM

Hoe bruikbaar zijn deze kleur"kenmerken" volgens jou?
1) achterste vlekken los/vast van achterrand
2) dekschild vooraan ook boven de epipleuren oranje
3) voorste vlekken wel/niet verbonden op de naad

1) vertrouw ik zelf niet - hoogstens iets indicatief misschien, maar misschien vind jij die bruikbaarder?
2) bij vergelijkingsmateriaal waar ik 100% vertrouwen in heb zie ik dat nooit, maar er zijn veel foto's op internet waar dit wel zo is en die ik niet helemaal als interruptus durf uit te sluiten
3) jij gebruikt die als goed kenmerk in de soortzoeker, maar ik ken een paar foto's waarvan ik vermoed dat ze toch interruptus zouden kunnen zijn waar die vlekken wel breed tegen elkaar aan liggen bij de naad. Of is het zo dat dan in elk geval de opstaande rand van de naad zelf zwart blijft en dat dit doorslaggevend is?


als je nog even geduld hebt, ligt er een nieuwe Entomologische Tabel voor de aaskevers van Theodoor en mij ;)

maar voor nu:

1) in vergelijking met de nog veel zeldzamere sepultor betrouwbaar;
2) hebben we in de sleutel voor interruptus aldus verwoord "epipleuren oranje met de voorste zwarte band meestal een stuk doorlopend op de epipleuren, zonder de onderrand te bereiken"
3) voortschrijdend inzicht en met je eens: onbetrouwbaar en m.i. alleen maar gebaseerd op de oorspronkelijke beschrijving (en naam interruptus). Goed dat je opmerkt dat die in de soortzoeker wel wordt gebruikt! Dat had ik niet scherp meer en zal ik even wijzigen.

En toen ik klaar was met deze reactie kon ik weer opnieuw inloggen ......  :wacko: :wacko: :wacko:
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Arp

Hey Ed,

Hartelijk danks weer voor je uitgebreide reactie. Erg benieuwd naar de nieuwe ET - ik blijf, zeker bij buitenlandse beesten, toch vaak een beetje vastlopen op de soorten die bij ons zeldzaam zijn als ze niet van onder en boven groot en scherp gefotografeerd zijn. Lastiger dan je op het eerste gezicht zou denken/hopen vaak...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

karinl

Voor wat het waard is, ik liet mij leiden door het achterste oranje "Batmanteken" op schild wat een diepe insnijding heeft.(hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.)

Ik snap niet veel van wat er over en weer wordt geschreven, maar in ieder geval bedankt voor jullie inbreng, ik heb weer wat geleerd.
Vooral dat mijn foto's scherper moeten, maar dat wist ik al :-).
Groetjes.
Karin.


Arp

Hoi Karin,

Met de vorm van die achterste oranje vlek ga je snel de fout in - variabel en een stuk of wat soorten met grofweg dezelfde vlek.

Kijk eens in de soortzoeker die Ed voor Naturalis maakte, dan kom je de bruikbaardere kenmerken tegen:
https://determineren.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/matrixkey/index.php?p=aaskevers

Handige dingen om scherp te krijgen:

  • Knotsen van de voelers geheel zwart of deels oranje
  • Beharing van halsschild aan voor- en achterrand
  • Vorm van de achterschenen (niet alleen handig voor de "krompoot" maar met meer detail ook voor andere soorten)
  • Kleur en dichtheid van de haren op het stukje achterlijf dat onder de dekschilden uitsteekt
  • Kleur en dichtheid van de haren op de buik, zijkant van de dekschilden en zelfs op de knietjes
Daar kom je dan een heel eind mee :)

Hier is (voor het idee) nog een nuttig draadje op een Pools forum met prachtige collages van dergelijke details, vooral ook van soorten die bij ons erg zeldzaam zijn:
https://www.entomo.pl/forum/viewtopic.php?t=9363
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)