juveniele? Geophilomorpha, Almere.

Gestart door paulhoekstra, december 28, 2019, 20:13:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Klopt het dat dit een juveniele duizendpoot is die niet verder op naam te brengen is? Ik tel 39 pootparen. Achter schors plataan.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183521040/.
3 Aardkruiper onbekend - Geophilomorpha indet.
datum: 2019-12-24
locatie: Almere - Verzetswijk (FL)

foto's:





Achter schors plataan
groeten,
Paul

Arp

Hoi Paul,

Geofielen hebben bij de geboorte alle pootjes al, dus op basis van pootparen en kleur kom je een heel eind, zelfs als andere kenmerken nog niet volledig ontwikkeld zijn.
Bij deze zou ik aan Schendyla nemorensis denken, vooral door de lengte van de segmenten of de afstand tussen de pootparen dus, maar ik ben beslist geen "kenner".

Niet per se de indruk dat het nog een hele jonge moet zijn. Hoe lang ongeveer?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

paulhoekstra

Handig dat het aantal poten gelijk blijft! Dit was de grootste van de 3, ik gok zo een 2 cm, maar ik zal het ergens de komende dagen preciezer nameten.

Maar als dit een volwassen exemplaar is, ik zag geen coxaalporiën, of moet ik dan het beest eerst ophelderen?
groeten,
Paul

Arp

2cm klopt wel voor een (nagenoeg) volwassen S. nem. - de andere "gele" met rond de 39 pootparen blijven een tikje kleiner (maar niet heel veel - zoiets van 12-16mm?). Vergelijk dus de morfologie van kop/kaakjes en eindbenen eerst maar eens met die Schendyla.

P.S. levend (lopend over mm-papier) zijn ze vaak wat langer dan de literatuurwaarden, maar deze is al dood dus meetwaarde zou bruikbaar moeten zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Heren,

Net niet goed te zien maar dit lijkt mij Schendyla nemorensis.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

paulhoekstra

Ik heb ze eindelijk opgemeten, bij het grote exemplaar van de foto's kom ik uit op 18-19 mm, bij de 2 iets kleinere op ca 16 mm.

Bij de grotere denk ik met een beetje spelend met de belichting poriënhoopjes op de eerste sternieten te zien en 2 poriën in de laatste coxa. Ik maak er dus Schendyla nemorensis van, zie ook een toegevoegde foto van de onderkant kop.



groeten,
Paul