Gedrag grote bonte spechten?

Gestart door vergeetmenietje, december 29, 2019, 11:58:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

vergeetmenietje

Ik zag net twee grote bonte spechten uit mijn raam, en ik wil graag het juiste gedrag invoeren. Ik denk zelf dat ze hun territorium aan het verdedigen waren, maar ik heb weinig ervaring met vogelgedrag.
https://www.youtube.com/watch?v=lT67xHhlyfs dit is het filmpje dat ik heb gemaakt.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183534033/.
2 Grote Bonte Specht - Dendrocopos major gezien
datum: 2019-12-29
locatie: Hoogkarspel (NH)

Met vriendelijke groet,

Jette Grooteman

Beginnend vogelaar/waarnemer.

mgieskens

Zeker in deze tijd van het jaar, zou ik het gedrag gewoon houden op "ter plaatse".
Je mag het ook gewoon open laten.
Of het werkelijk om een (broed-)territorium gaat of bijvoorbeeld om het verdedigen van hun voedselbron, valt moeilijk te zeggen.
Voor het vaststellen van een territorium zijn meer aanwijzingen nodig, zoals het afbakenen middels zang roffelen in het geval van een grote bonte specht.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Merel

Het zijn in elk geval twee vrouwtjes, dus geen broedterritorium. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Lowieke

Merel, in het filmpje zie ik twee mannetjes:

Jeroen.

Merel

Nou, ik had het filmpje op mn pc geopend en in Youtube zag ik geen rood vlekje achterop. Ff 2 screenshotjes toegevoegd.
Vind trouwens ook dat de dieren erg weinig rood in de anaalstreek hebben voor mannetjes. Bijzonder dat jij wel de rode vlekjes ziet. Heb nu nog een keer gekeken en kan ze echt niet ontdekken.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

OJGoreng

Citaat van: Merel op januari 07, 2020, 12:20:20 PMBijzonder dat jij wel de rode vlekjes ziet.

Op de screenshots die Jeroen in zijn bericht plaatste zijn ze op mijn scherm toch ook overduidelijk te zien. Staat je scherm misschien wat donker afgesteld?
Met vriendelijke groet, Zainal

Merel

Ja misschien is dat het. Nou dan vergeet mijn opmerking hierboven maar. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer