Hoofdmenu

Vreemde meeuw...

Gestart door andrevanreenen, april 26, 2008, 19:53:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

andrevanreenen

Vandaag hebben ik en mijn broer op het vuilnisbelt naar meeuwen gekeken. Naast een volwassen geelpootmeeuw, zat er ook een vreemde meeuw met lichte handpennen. Omdat hij een nogal korte (vrij dunne) snavel had, een bol kopje en een vlekkerig/ gespikkeld kleed dachten we in eerste instantie aan Kleine Burgemeester. Alleen de handpennen zijn niet wit en hij heeft een staartband. Een zuivere burgemeester kan het dan niet zijn.
De meeuw die er daarna het meest op lijkt, is denk ik stormmeeuw, maar bij deze soort ben ik dit kleed nog nooit tegengekomen.

Wie weet meer....?

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=4158926



Marco van Reenen

Hier een foto van het beestje...
Groeten,

Marco van Reenen

andrevanreenen

#2
Hierbij nog een foto:

ruud_altenburg

#3
Sommige Zilvermeeuwen hebben vanwege bleek en sleet nu lichtere handpennen. Misschien moet je in die richting denken? Vergelijk jouw vogel eens met onderstaande...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Marco van Reenen

CiteerSommige Zilvermeeuwen hebben vanwege bleek en sleet nu lichtere handpennen. Misschien moet je in die richting denken? Vergelijk jouw vogel eens met onderstaande...
Is dit echt geen kleine burgemeester die je hier laat zien?

Lichte handpennen door sleet kan ik me wel voorstellen, maar de snavelvorm, kopvorm en de tekening van de bovendekveren vind ik niet echt passen op zilvermeeuw. De meeuw lijkt overigens ook duidelijk kleiner dan de aanwezige zilvermeeuwen.
Groeten,

Marco van Reenen

Guus Peterse

Dit is nou juist wel een kleine burgemeester. Toch? Anders moet ik terug naar de kleuterklas.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

RWester

Ruud zegt juist: vergelijk jou vogel met deze (foto)

(wat op de foto van Ruud dus inderdaad een Kleine Burrie is, maar waardoor je ook gelijk het verschil ziet met de topicvogel)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


andrevanreenen

'Onze' vogel heeft geen peervormige kop als zilver-
ook heeft de vogel een korte snavel wat ook niet op zilver- past. Verder denk ik wel dat Ruud meer verstand van meeuwen heeft, maar om daar klakkeloos vanuit te gaan -_-  ;)

verder is het wel afstreepwerk:
- geen storm, ( iig geen zuivere) een juveniel heeft altijd een vlakverdeling aan    kleuren/grijstinten; dus geen egale bovendekveren
- geen kleine burrie, geen witte handpennen
- geen kruising burrie keer storm, blijkbaar komt deze niet voor.

wat mij betreft dus ook geen zillie omdat deze een ander kopprofiel zou moeten hebben.

leuk beest ^_^  

Marco van Reenen

CiteerRuud zegt juist: vergelijk jou vogel met deze (foto)

(wat op de foto van Ruud dus inderdaad een Kleine Burrie is, maar waardoor je ook gelijk het verschil ziet met de topicvogel)
Ik dacht in eerste instantie 'vergelijk de vogel met deze' ...gesleten zilvermeeuw..., maar nu is het me duidelijk. Ik kon me al haast niet voorstellen dat dat geen kleine burgemeester was.

ik verwachtte ook niet dat dit een (zuivere) burgemeester was, omdat de handpennen niet wit zijn. Toch vind ik het gevlekte kleed nog steeds vreemd, en de snavel en grootte van de vogel niet goed passen bij zilvermeeuw...
Groeten,

Marco van Reenen

Pim Wolf

dag allen,

als er nou iets variabel is dan is het wel de 2e kalenderjaar gesleten Zilvermeeuw, echt waar, heus! Je mag natuurlijk denken dat "de snavel te kort was voor een Zilvermeeuw" maar geloof het of niet, ook dat is variabel. Vrouwen Zilvermeeuw zijn kleiner dan mannen en ook de vorm van het voorhoofd en de houding van de vogel kunnen je op het verkeerde been zetten. Gelukkig heb je een plaatje gemaakt en daar staat echt overduidelijk een Zilvermeeuw op. Uitgebleekt, gesleten, allemaal waar, maar nog lang geen Kleine Burgemeester.

groeten, pim wolf

Guus Peterse

Citeerals er nou iets variabel is dan is het wel de 2e kalenderjaar gesleten Zilvermeeuw
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=132046

Ook zoiets?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015