Welke juveniele zangers in het zuiden van Marokko mogen dit zijn?

Gestart door edokreuzen, januari 03, 2020, 19:26:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

edokreuzen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Mede op advies van Erik van Dijk. Het betreft deze waarneming:

https://africa.observation.org/waarneming/view/183717050
onzeker Cetti's Zanger - Cettia cetti gezien op 2019-06-14 Morocco - Aoufous
Foto's:














Toelichting:
Of zijn het soms (bijvoorbeeld) jonge nachtegalen?
Bij voorbaat dank: Edo Kreuzen.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Oenanthe

Pas uitgevlogen (en dat zijn de vogels op de foto's) nachtegalen zijn zwaar gespikkeld. Die zijn het dus niet. Cetti's ook niet, die zijn veel donkerder en gedrongener. Het zijn karekieten en gelet op de grote snavel lijken het me eerder grote karekieten dan kleine. Maar ik betwijfel of die in het zuiden van Marokko broeden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

edokreuzen

Citaat van: Oenanthe op januari 03, 2020, 19:30:55 PM
Pas uitgevlogen (en dat zijn de vogels op de foto's) nachtegalen zijn zwaar gespikkeld. Die zijn het dus niet. Cetti's ook niet, die zijn veel donkerder en gedrongener. Het zijn karekieten en gelet op de grote snavel lijken het me eerder grote karekieten dan kleine. Maar ik betwijfel of die in het zuiden van Marokko broeden.

Beste Maarten,

Hartelijk bedankt voor jouw razendsnelle én verhelderende uiteenzetting. Op grond daarvan heb ik er meteen mijn "ANWB Vogelgids van Europa" erbij gepakt. Op het verspreidingskaartje van de grote karekiet op blz. 322 links onderaan lijkt het erop dat het broedgebied van deze karekiet halverwege Marokko ophoudt. Vanaf het noorden gerekend, voor alle volledigheid. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat mijn betreffende gids al in 2010 door mij gekocht is. Het is dan ook alweer de vierde, geheel herziene druk uit 2010...
Pluk de dag én haast u langzaam!!

frankneijts

Op diverse foto's is te zien dat p1 (buitenste, eerste handpen) relatief lang is, in elk geval ruim voorbij de handpendekveren steekt. Aangezien deze bij zowel Grote als Kleine Karekiet ruim korter is (resp korter en ca even lang dan/als de hp-dekveren) zijn beide dus uitgesloten. Inderdaad lijkt de snavel fors, zeker de brede basis ondersnavel valt op maar dat is ook een kenmerk van spotvogels en daarbij past ook die lange p1 en de contrastarme kop. Gezien de locatie en het bruinige uiterlijk lijkt me Westelijke Vale Spotvogel hier de beste keus ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

edokreuzen

Citaat van: frankneijts op januari 03, 2020, 22:13:42 PM
Op diverse foto's is te zien dat p1 (buitenste, eerste handpen) relatief lang is, in elk geval ruim voorbij de handpendekveren steekt. Aangezien deze bij zowel Grote als Kleine Karekiet ruim korter is (resp korter en ca even lang dan/als de hp-dekveren) zijn beide dus uitgesloten. Inderdaad lijkt de snavel fors, zeker de brede basis ondersnavel valt op maar dat is ook een kenmerk van spotvogels en daarbij past ook die lange p1 en de contrastarme kop. Gezien de locatie en het bruinige uiterlijk lijkt me Westelijke Vale Spotvogel hier de beste keus ..

Goede morgen Frank,

Hartelijk bedankt voor jouw duidelijke en uitvoerige tekst en uitleg. De laatste paar dagen ben ik bezig geweest met redelijk wat achterstallig "onderhoud" van de vele waarnemingen van mijn vrouw en mij tijdens ons eerste bezoek in ons inmiddels lange leven aan een onverwacht, zeer gevarieerd, vogelrijk Marokko vanaf 17 mei tot 3 juli 2019. Daarbij viel het mij op dat ik daarbij tot drie keer toe min of meer tot mijn eigen verbazing een Oostelijke Vale Spotvogel heb ingevoerd, waarvan twee als onzekere. Alle drie in de onmiddellijke omgeving van Ouarzazate. Heb jij toevallig zin/tijd om jouw expertise hierop los te laten? Het betreft: https://observation.org/waarneming/view/174184282, https://observation.org/waarneming/view/175758049 én https://observation.org/waarneming/view/174022683. Qua regio komen volgens de verspreidingskaartjes in mijn "ANWB Vogelgids van Europa" zowel de Westelijke als de Oostelijke Vale Spotvogel voor.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank alvast: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

frankneijts

Ha Edo,
Alvorens me over jouw andere waarnemingen te buigen, het zal, na een eerste oppervlakkige blik, nog niet meevallen hier wat zinnigs over te zeggen (maar ik zal mn best doen .. B)) even een vraag: heb je er toevallig op gelet of (en zo ja, welke) de vogels staartbewegingen maakten tijdens het forageren bijv.? Immers beweegt Oostelijke zijn staart zeer opvallend neerwaarts (zoals een Tjiftjaf maar nog duidelijker) tijdens het fourageren, iets dat een Westelijke niet doet en dus een belangrijk kenmerk kan zijn!
Het is immers 'lastig' dat op sommige plaatsen in Marokko waaronder ca. de regio waar je de vogels zag, beide soorten voor komen. Ik zag dat overigens pas (in t Handbook of Western Palearctic Birds) toe ik nog wat nazocht over die spotvogels nadat ik het eerdere commentaar plaatste. Dus is de ID als Westelijke nog even onder voorbehoud, iets dat je zelf al vermoedde neem ik aan ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

edokreuzen

Citaat van: frankneijts op januari 04, 2020, 17:41:51 PM
Ha Edo,
Alvorens me over jouw andere waarnemingen te buigen, het zal, na een eerste oppervlakkige blik, nog niet meevallen hier wat zinnigs over te zeggen (maar ik zal mn best doen .. B)) even een vraag: heb je er toevallig op gelet of (en zo ja, welke) de vogels staartbewegingen maakten tijdens het forageren bijv.? Immers beweegt Oostelijke zijn staart zeer opvallend neerwaarts (zoals een Tjiftjaf maar nog duidelijker) tijdens het fourageren, iets dat een Westelijke niet doet en dus een belangrijk kenmerk kan zijn!
Het is immers 'lastig' dat op sommige plaatsen in Marokko waaronder ca. de regio waar je de vogels zag, beide soorten voor komen. Ik zag dat overigens pas (in t Handbook of Western Palearctic Birds) toe ik nog wat nazocht over die spotvogels nadat ik het eerdere commentaar plaatste. Dus is de ID als Westelijke nog even onder voorbehoud, iets dat je zelf al vermoedde neem ik aan ..

Hallo Frank,

Dat is wel een gewetensvraag of (mijn vrouw en) ik gelet heb(ben) op de staartbewegingen van deze vogels. Nee dus eerlijk gezegd, want wij hebben nog nooit eerder in ons leven waar dan ook ter wereld Vale spotvogels (Westelijke noch Oostelijke) gezien. Dit impliceert "dus" tevens dat wij er dit voorjaar in Marokko absoluut niet van doordrongen waren om hierop te letten. Wij hebben bijna voor het eerst deze zelfde periode ook her en der rosse waaierstaarten gezien. Mede vanwege hun treffende naam hebben we bij hen wél nadrukkelijk naar hun - opvallende - staartbewegingen gekeken!

Met hartelijke dank opnieuw voor jouw leerzame tekst en uitleg: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!