Hoofdmenu

Keverlarve onbekend

Gestart door Rudy Soethof, januari 03, 2020, 17:57:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rudy Soethof

Herkent iemand deze vermoedelijke keverlarve? Hij zat in bladstrooisel.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183774723/.
1 Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. larve/nimf, gezien
datum: 2019-12-04
locatie: Rosandse Polder (GE)

foto's:



Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rudy Soethof

Bedankt Arp. Ik lees dat de larven leven van humus. Dus ik probeer hem op te kweken.

Arp

Doen! Leuk :) Als het lukt zal'ie einde voorjaar begin zomer uitkomen en dan zal het kevertje onder de binoc moeten voor ID. Probeer goede foto's te maken van de "staart" en van de kopstructuren (kaakjes, palpen, antennes) en algemeen van beharing etc.
Ik zal eens nakijken of er al een sleutel tot de soorten bekend is voor de larven en je dan melden wat de kenmerkjes zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rudy Soethof

Prima. Ik zal extra foto's maken bij de eerste inspectie over een maand of wat.
Gelukkig gaat het maar om 2 soorten. Maar ik vermoed ernstig dat eventuele verschillen van de larven een destructieve benadering vereisen. Zien we dan wel.

P.S.: Nu ik je toch spreek, heb je mijn PB van Mei vorig jaar mbt Sympherobius pygmaeus nog gezien?

Arp

#5
Hey Rudy,

deze week had ik even in de Klausnitzer gebladerd (Die Larven der Käfer Mitteleuropas, Band 3 - "FHL"-serie, zeg maar) en daar worden de beide Lagrias zowaar uitgesleuteld.

Het enige verschil dat in die sleutel is opgevoerd is de vorm/stand van de urogomphi (die twee tandjes op de kont in dit geval):

hirta: Urogomphi scherp toegespitst en bij aanzicht van boven naar achteren toe uit elkaar wijkend.
atripes: Urogomphi stomp en bij aanzicht van boven vrijwel parallel.

In de sleutel staan alleen afbeeldingen voor hirta, geen atripes, en zelfs op die tekening vind ik dat uit elkaar wijken niet duidelijk. Ook op de enige echt goede foto van een hirta-larve die ik ken (deze van Artem Zaitsev) zie ik dat niet echt. Wel het puntige, maar ik heb geen enkele foto van een Lagria-larve kunnen vinden waar die urogomphi niet puntig op zijn (voor zover überhaupt zichtbaar), dus er zijn ofwel geen foto's van een atripes-larve bekend, of ook dit kenmerk is niet zo strak als het in de sleutel staat.

Anyway, dat is voor zover de sleutel klopt, dus wel iets om goed te fotograferen in elk geval, maar van je eerste foto's zou ik dan toch ook op hirta inzetten.

Mijn eigen foto's van zulke larven komen allemaal goed overeen met de larve van Artem Zaitsev en hirta is naar mijn idee ook duidelijk algemener, dus ga ik er maar vanuit dat die van mij ook hirta zijn, maar het zou wel naar mooi zijn als we op een dag foto's van een uigekweekte atripes-larve ernaast zouden kunnen houden.

Hier voor de leuk ende ter inspiratie trouwens nog een aardige fotoserie: http://insectesjardin56.eklablog.com/lagria-sp-a63131045 

P.S. Hier een kiekje van mij van een larve ergens uit de Eifel (Duitsland) - ik ga er maar vanuit dat het hirta moet zijn ondanks de voor mij van boven gezien "parallelle" urogomphi:
**
hmmm ... er lijkt een probleem te zijn met het weergeven van een embedded plaatje ... ik laat hier even ook nog een andere link staan als test (dus eventueel dubbel):
##
En voeg het plaatje ook maar als bijlage toe ... (in wat lagere kwaliteit)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rudy Soethof

Dank voor het uitzoeken.
Het lijkt dus heel goed te doen. Maar als je niet weet hoe divergerend de een en hoe parallel de ander precies is wordt het nog een uitdaging.
Wordt vervolgd.

Rudy Soethof


Wat ik zie is dat ie het meeste trek heeft in gras van het donkerbruine soort.
Maar dat ie inmiddels gegroeid is durf ik niet te zeggen.
En de urogomphi lijken me duidelijk divergerend, dus L. hirta.

Arp

Leuk - dank voor de updeet  :duim:

Zal ook nog wel even duren voordattie weer echt "wakker" wordt, volvreet en gaat verpoppen gok ik zomaar ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rudy Soethof


Ik heb bijzonder weinig kennis en ervaring met keverpoppen. Maar ik vraag me erg af of hier een kever uit gaat komen.
Ook gezien het formaat en de timing.
In Taxapad vind ik geen enkele Ichneumonoidae met Lagria als host. Dus ik verwacht een van de andere Hymenoptera's.

Arp

Geen keverpop inderdaad  - sluipvlieg misschien?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

paulhoekstra

Citaat van: Rudy Soethof op maart 06, 2020, 14:24:13 PM

In Taxapad vind ik geen enkele Ichneumonoidae met Lagria als host. Dus ik verwacht een van de andere Hymenoptera's.
Hoe check jij Taxapad? Bij mij doet die pagina het al anderhalf jaar niet meer.
groeten,
Paul

paulhoekstra

Van de bronswespen parasiteert i.i.g. Haltichella rufipes op Lagria.
groeten,
Paul

Rudy Soethof

Ik sluit sluipvlieg zeker niet uit. Maar kop en kont van de pop doen me niet snel aan vlieg denken.

Ik heb de Taxapad applicatie zelf, dus gekocht. Bedankt voor het opzoeken Paul.

Th.Heijerman

Ik denk een vervellingshuidje te zien ...

Arp

Hmmm, je weet maar nooit hoe je op het verkeerde been gezet wordt ... voor mijn gevoel zag/zie ik een bolle oranje cylinder op de plaats van het lijf, maar holle oranje wand zou misschien ook kunnen ... maar waar is de eruit gekomen inhoud dan?

P.S. @Theodoor: Je kreeg overigens (uiteraard) de hartelijke groeten van Mike Morris terug :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rudy Soethof

"We" zijn er uit.
En Arp, je had helemaal gelijk. Sluipvlieg Gastrolepta anthracinus (https://waarneming.nl/waarneming/view/187491775).
In de Tachinidae host lijst van Tschorsnig staat ie inderdaad bij Lagria hirta met een 1:1 relatie.
Op naar de volgende Lagria larve.


Arp

Jammer dat we geen uitsluitsel over de larve hebben, maar evengoed wel een mooi resultaat Rudy  :duim: :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)