springstaartje met spermatofoor...

Gestart door henny pen-de jong, januari 03, 2020, 16:47:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183770705/.
1 Sminthurinus spec. gezien
datum: 2019-12-27
locatie: Wijchen west (GE)

foto's:



Zag vlak bij deze Sminthurinus een Spermatofoor. Niet één keer maar twee keer...

Ik vraag me af of bij deze kleine Sminthurinus de sperma overdracht ook via een Spermatofoor gaat. Ze lijken me een beetje klein voor in dit geval "hoge" spermatofoor...
Vriendelijke groet Henny

mberg

Dag Henny,

Waarschijnlijk Sminthurinus alpinus, maar andere zwarte Sminthurinus-soorten zijn vanaf een foto niet uit te sluiten. Of de spermatofoor bij deze soort hoort is niet duidelijk.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

henny pen-de jong

Dank je wel Matty...Eigenlijk vroeg ik me af over de sperma overdracht  bij deze kleine soort ook via een spermatofoor gaat...
Vriendelijke groet,
Henny

mberg

Hej Henny,

Ja, bij alle springstaarten (en nog een paar andere bodemfaunagroepen) gaat spermaoverdracht inderdaad via een spermatofoor.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

henny pen-de jong

Dank je wel Matty,
Ik heb ook nog eens de site van janvanduinen er op nageslagen...Gaat dus indirect of rechtstreeks...
Het is geluk hebben dat je zo'n spermatofoor in beeld krijgt...met het blote oog nauwelijks waar te nemen...
Groet, Henny