Bos- of Echte stijve ogentroost

Gestart door Geum rivale, januari 02, 2020, 20:01:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Met de sleutel in Heukels' en foto's op Waarneming kom ik er niet uit: hoe zie je het verschil? (Het verhaal over (schut)bladtanden kon ik op foto's niet terugvinden, en van mijn exemplaren waren de bloemen allemaal rond de 7 mm lang.)

1. https://waarneming.nl/observation/183742775/.
locatie: Havelte - Havelterberg (DR)

foto's:



2. https://waarneming.nl/observation/183745146/.
locatie: Holtinge - Holtingerveld - Kleine Startbaan (DR)

foto's:



3. https://waarneming.nl/observation/183745157/.
locatie: Holtinge - Holtingerveld - Kleine Startbaan (DR)

foto's:
Kees van Reenen

Rien Ondersteijn

Voor Bosogentroost moet de kroonbuis nauwelijks uit de kalkbuis steken.
Dat is hier moeilijk te constateren.
Groene groe[n]tjes.Rien.

H Timans

Mijn ervaring met die ogentroostjes is dat je de kroon, kelk en schutbladeren heel precies moet meten. Ook is er verschild tussen rommelige en goed ontwikkelde bloemen en de mate waarin de steel bebladerd is. Nog een belangrijk kenmerk is hoever de vruchtjes uit de kelkbuis steken wanneer ze volgroeid zijn. Ik kan hier geen zekerheid in geven o.b.v. deze info. Het is wel zo dat lange stengeltjes (dus geen bosjes) met veel ruimte tussen de bladeren en grote, goed ontwikkelde bloemen wel passen bij Echte Ogentroost. Ik zie trouwens dat veel bloemen roze tot diep roze gepigmenteerd zijn en dat de stengels en bladeren vaak rood aangelopen zijn, daarnaast zit er veel ruimte tussen de bladeren (vrij ijl) zijn er weinig vertakkingen en lijken de eerste tandjes van de kelkbladeren naar achter te wijzen terwijl de stengelbladeren vrij stomp, smal en zonder tandjes lijken te zijn. Daarnaast zit je in Drenthe. Ik kan de Slanke O. ook nog niet uitsleutelen, al blijft die onwaarschijnlijk. Bosogentroost en Vierrijige lijken mij o.b.v. habitus erg onwaarschijnlijk. Heb je misschien herbariummatriaal? Misschien kan er dan een leuke soort uit rollen, zo niet dan denk ik dat je het beter op Stijve Ogentroost of een onzekere echte stijve ogentroost kan zetten. (Heukels' is trouwens niet in staat alle ogentroosten goed te determineren, diverse overgangsvormen en gebrek aan kennis over de taxa zorgen voor vrij ruime soortopvattingen of juist een tekort aan soorten, dit maakt een zekere ondersoort determinatie erg lastig).
Mvg Harold Timans

Geum rivale

Bedankt voor de reacties zover, vooral de uitgebreide van Harold. Vierrijige en Slanke heb ik in het veld al uitgesloten a.d.h.v. Heukels en als jij op grond van ervaring met habitus Bosogentroost kun uitsluiten blijft Echte over. Vind je in Drenthe nauwelijks andere?
Ik heb plantjes verzameld, zie plaatje hieronder, maar weet niet meer welke bij welke foto hoort.
Kees van Reenen

H Timans

Duidelijke foto! Ik geloof wel dat die herbariumblometjes langer zijn dan 7,5 mm (geodriehoek op het scherm :D). Volgens mij wijzen alle naalden ook naar boven toe van de schutbladen en zijn de vruchtjes korter dan de kelk. Ik zou het bloempigment nu maar even buiten beschouwing laten. Ik denk dat echte stijve ogentroost klopt.
Mvg Harold Timans

Geum rivale

Kees van Reenen