Welke soort is dit?

Gestart door reinier akkermans, januari 02, 2020, 09:23:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

reinier akkermans

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183519133/.
1 Machilis germanica imago, gezien
datum: 2019-12-28
locatie: Herkenbosch (LI)

foto's:



onder schors plataan

Anne Krediet

Een van de zilvervisjes, Zygentoma. Hoort bij insecten overig

Arp

wow - ik had zomaar aangenomen dat dit een buitenlandse foto was, maar niet dus!

Niet gevangen, ben ik bang?

Was dit in huis of buiten? Op een plek waar spullen staan die mee geweest zijn op vakantie naar het zuiden?

Het is een Ctenolepisma in de hoek van lineata. Ct. lineata is de soort die het meest dicht in de buurt van Nederland vrijlevend nog voorkomt (Zuid-Duisland, Frankrijk...) en een tijdje geleden ook eens in NL in huis gevonden is, maar als het import uit het Middellandse Zeegebied is, dan zijn er nog andere opties.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

reinier akkermans

Arp,

Het beest zat onder de schors van een plataan. Het dier was erg beweeglijk en viel me daarom op. Dat is ook de reden dat ik hem op de foto heb gezet. Pas thuis zag ik dat het iets "geks" was. De plataan behoorde tot een laanbeplanting midden in het dorp Herkenbosch.
Meer kan ik er niet over melden.

Ik zal de naam wijzigen in Ctenolepisma spec. Of als je zeker genoeg ben in Ct. lineata.

Groet Reinier

reinier akkermans

Er is geen Ctenolepisma spec. Daarom heb ik hem toch Ctenolepisma lineata genoemd. Overigens lijkt het dier lijkt sterk op de foto's, die bij die soort vermeld staan.

Daandrukker

Wow wat bijzonder! Buitenshuis nota bene!
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Arp

Zeker vrijlevend en in het zuiden van Nederland komt lineata wel nog duidelijker in beeld, dus dan staat'ie zo wel goed voorlopig.

Zou wel erg interessant zijn om er eentje (of meer) gevangen te krijgen voor zekerheid en als bewijslast voor het (buiten) voorkomen van deze soort in Nederland.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

reinier akkermans

Mocht ik er nog een tegenkomen, dan gaat die op de post.

Groet Reinier

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)