Hoofdmenu

gaasvlieg

Gestart door William de Jong, januari 01, 2020, 14:35:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/183667788/.
1 Goudoogje - Chrysoperla carnea s.l. imago??
datum: 2020-01-01
locatie: Arnhem - Kooningsjaght (GE)

foto's:





in vermolmde tonderzwam

Groeten, William de Jong

William de Jong

heb het insect nog, dus meer detailfoto's maken is mogelijk

Groeten, William de Jong

Arp

Hoi William,

het is één van de twee naar een geel-bruine winterkleur verkleurende soorten binnen Chrysoperla carnea s.l. - kijk maar even in de soortinfo ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

William de Jong

#3
Hoi Arp, dank voor je reactie. Cc2 of Cc3 dus.
Voldoet erg goed aan de beschrijving van Cc2: "Deze soort wordt zelden of nooit in lage gewassen (akkers!) gevonden, maar leeft voornamelijk in (loof)bomen in bossen en parken. Ze overwintert in thigmotactische locaties (nauwe ruimtes) zoals in opgerolde bladeren of tussen de takken van laag struikgewas." In dit geval op 1.5 m hoog in beuk / beukenbos, in nauwe holte van vermolmde Echte Tonderzwam.
Cc3: "Het ligt niet erg voor de hand dat deze soort in Nederland aangetroffen zal worden."
Kan ik er derhalve vanuit gaan dat dit dus zeer waarschijnlijk Ch. carnea s.s. is?

Groeten, William de Jong

Arp

Door die f@#$%^^kking onzin met het inloggen ben ik net dus weer een antwoord met allerlei gecorrigeerde links naar PDFs kwijt geraakt  :-X  :angry:

Jouw beest is zeer waarschijnlijk dus CC2 maar of je die C.c. s.s. mag/moet noemen, daar is voor zover ik weet nog steeds geen consensus over. Henry heeft in elk geval na het verschijnen van hat artikel van Canard & Thierry (2007) zijn website met de namen die hij in 2002 had voorgesteld niet meer bijgewerkt (!)

Als je deze heeel graag als onzekere CC2 wilt invoeren, dan kan ik die wel aanmaken, maar anders zou ik 'm lekker als zekere C.c. s.l. laten staan ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

William de Jong

Citaat van: Arp op januari 02, 2020, 01:28:50 AM
anders zou ik 'm lekker als zekere C.c. s.l. laten staan

Prima zo  :duim:

Groeten, William de Jong

jeeweevz

Arp
Citeerdie f@#$%^^kking onzin met het inloggen

Inderdaad, heel iritant!
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea