Aronskelk in de vroege lente

Gestart door dirder, februari 21, 2020, 20:30:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

dirder

Heeft iemand tips om de twee aronskelken in deze tijd van het jaar uit elkaar te houden? Dit lijkt me niet makkelijk.
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

#1
Klopt, het kan verschrikkelijk lastig zijn als de witte nervatuur en de zwarte vlekken ontbreken. Ik heb twee jaar geleden de resterende Aronskelk waarnemingen beoordeeld (een stuk of 300 fotowaarnemingen) en kon na afloop de twee met relatief gemak onderscheiden op basis van bladvorm. Negen maanden later kwamen er nieuwe waarnemingen binnen en toen lukte het me niet meer. Het zijn van die subtiele kenmerken die lastig te beschrijven zijn.

Bij Italiaanse aronskelk zijn de goed ontwikkelde bladen groter, langerwerpiger en sterker pijlvormig. Maar als de waarnemer net een minder goed ontwikkeld blad heeft gefotografeerd, is bladvorm al niet meer bruikbaar. Gevlekte aronskelk heeft wel iets dieper liggende nerven, maar ook dat is variabel en afhankelijk van de fotokwaliteit. Volgens The Vegetative key to the British Flora is Gevlekte aronskelk korte rhizomen (shortly rhizomatous). Bij Italiaanse aronskelk staat strongly rhizomatous (patch-forming). Verder staat er nog dat Gevlekte aronskelk scherpe lobben bij de bladvoet heeft (+/- acute lobes) en Italiaanse aronskelk afgeronde lobben (rounded lobes).

Bij twijfelgevallen kijk ik meestal naar eerdere waarnemingen in het gebied, dat geeft in de meeste gevallen doorslag. De resterende gevallen beoordeel ik soms nog met blauw vinkje op basis van biotoop (bos of stad). De rest is m.i. niet op naam te brengen.

Flora Vegetativa zegt nog bij Gevlekte aronskelk Blatt am Grund langscheidig en bij Italiaanse aronskelk Bladd am Grund kurz scheidig. Ik weet niet wat precies wat dat betekent, maar er zal een vliezig deel onderaan de stengel zitten wat op foto's waarschijnlijk nooit zichtbaar is.