Hoofdmenu

wesp

Gestart door Gert Veurink, april 25, 2008, 10:58:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Geen idee waar ik moet beginnen, dus deze vraag ik maar gewoon zonder zelf echt m'n best te doen...




groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Hele lange sprieten plus pterostigma maakt een sluipwesp.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

kijk, dat geeft een richting... ook nog een flauw idee welke? of is dat geen doen vanaf (zulke <_< ) foto's?
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Ligt niet aan de foto's maar er zijn denk ik geen echte kenners van deze beesten hier.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

gerardpennards

Ichneumonidae, subfamilie Pimplinae.
Verder komen met alleen een foto is erg lastig.
Groeten Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Goyatlah

Moi Gerard, ben zelf een van de onwetenden die het verschil tussen een bladwesp of een sluipwesp ter nauwernood weten. Maar sommige beesten lijken voor mij heel opvallende kenmerken te hebben (bv witte knietjes op  zwarte poten, hebben blijkbaar zowel sluipwespen als bladwespen, wat het gewoon extra makkelijk maakt) Is daar nu echt niemand die daar iets mee kan? Voordat Mark zijn zweefvliegenboek uitbracht heeft ie dat toch  ook ergens geleerd?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

corzonneveld

Ik denk dat Mark z'n zweefvliegen mv de jeugdbondstabel heeft geleerd :P

Probleem is dat foto's vaak niet alle relevante kenmerken laten zien. Als je heel erg je best doet, zoals Robert Heemskerk (zie http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=46121) dan kun je nog wel ergens komen, maar zelfs dan blijven sommige kenmerken buiten beeld.

Van foto determineren lukt niet met soorten die alleen op kenmerken te onderscheiden zijn waar de camera blind voor is. Bij sluipwespen geldt dat voor de meeste soorten....
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Gert Veurink

CiteerIchneumonidae, subfamilie Pimplinae.
Verder komen met alleen een foto is erg lastig.
Groeten Gerard
Thnx!
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

CiteerIk denk dat Mark z'n zweefvliegen mv de jeugdbondstabel heeft geleerd :P

Probleem is dat foto's vaak niet alle relevante kenmerken laten zien. Als je heel erg je best doet, zoals Robert Heemskerk (zie http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=46121) dan kun je nog wel ergens komen, maar zelfs dan blijven sommige kenmerken buiten beeld.

Van foto determineren lukt niet met soorten die alleen op kenmerken te onderscheiden zijn waar de camera blind voor is. Bij sluipwespen geldt dat voor de meeste soorten....
Tsja en dat is nu jammer, vind blad en sluipwespen om eerlijk te zijn veel leuker dan die toch een beetje saaie zandbijtjes.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's